صنایع و معدن مازندران

» به نام ایرلاین‌ها؛ به کام چارترکننده‌ها

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۰۷۰

اکرم امینی: تا بوده پروازهای چارتری متهم ردیف اول گرانی بلیت هواپیما بوده‌اند؛ چه در سال‌های گذشته که شرکت‌های هواپیمایی ارز دولتی می‌گرفتند و نرخ ارز آزاد هم سربه فلک نکشیده بود و چه این روزها که هم ارز دولتی این شرکت‌ها قطع شده و هم باید ارز مورد نیازشان را از بازار ثانویه با قیمت‌هایی حول و حوش ۸هزار تومان تهیه کنند.

این روزها علاوه بر مشکلاتی که ارز برای نرخ بلیت هواپیما به‌وجود آورده، همچنان «چارتر» نیز به‌عنوان یکی از عوامل افزایش غیرمنطقی بلیت هواپیما در برخی مسیرها مورد انتقاد اهالی حمل‌ونقل هوایی و مسئولان نظارتی کشور قرار دارد و مانند سال‌های گذشته، از لزوم برخورد با این شیوه ارائه بلیت سخن گفته می‌شود.
یکی از آخرین اظهارنظرها در زمینه سهم پروازهای چارتر از گرانی بلیت، از سوی معاون سازمان تعزیرات حکومتی کشور بیان و در آن بر لزوم جمع شدن بساط این پروازها تاکید شده است.
محمدعلی اسفنانی در روزهای گذشته با اشاره به گرانی‌های تازه بلیت هواپیما گفت: اشکال اساسی در بحث بلیت پروازها که به‌طور جدی دنبال برطرف کردن آن هستیم، پروازهای چارتری است که بزرگ‌ترین عامل در بحث گرانی بلیت‌های هواپیما است.
اسفنانی افزود: متاسفانه چون فرد یا افرادی یا آژانسی همه بلیت‌ها را خریداری و گاهی چند آژانس این بلیت‌ها را با هم رد و بدل می‌کنند، در نهایت کسی که بلیت‌ها را به مردم می‌فروشد آن را به بالاترین نرخ عرضه می‌کند.
وی با بیان اینکه هم به طور شفاهی و هم مکتوب به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ کردیم تکلیف پروازهای چارتری معلوم شود، ادامه داد: قرار بود تا پایان تیر تکلیف این پروازها روشن شود و به‌تازگی نیز در صحبتی که داشتیم مقرر شد در صورت امکان پروازهای چارتری را حذف کنیم تا بتوانیم نظارت بهتری بر قیمت‌ها داشته باشیم. اگر فروش این پروازها به همین منوال ادامه داشته باشد برخورد جدی‌تری خواهیم داشت.

جلو چارتر را نمی‌توان گرفت
برخی کارشناسان معتقدند گرچه در سازمان هواپیمایی از عملکرد نامطلوب چارترکننده‌ها آگاهی وجود دارد اما عزمی برای برخورد با این پروازها وجود ندارد.
مهدی میرجمالی، کارشناس حمل‌ونقل هوایی و فعال حوزه فروش بلیت هواپیما در گفت‌وگو با صمت با اشاره به اینکه خرید بلیت از آژانس هواپیمایی نسبت به خرید از سایت، ارزان‌تر تمام می‌شود، گفت: بلیت‌های چارتری در صنعت هوانوردی فسادآور هستند و باید جلو آنها گرفته شود.
میرجمالی توضیح داد: چارترکننده تمامی بلیت‌های پرواز را پیشاپیش خریداری یا پروازی را به مدت مشخص با نرخ توافقی برای هر صندلی اجاره می‌کند و به این صورت، کل پرواز را در اختیار می‌گیرد و در بازه‌های زمانی خاصی که تقاضا برای بلیت زیاد است، بلیت‌ها را به نرخ دلخواه خود عرضه می‌کند.
او با بیان اینکه هیچ بازرسی و نظارتی بر فعالیت چارترکننده‌ها وجود ندارد، افزود: سود چارتر در جیب شرکت هواپیمایی نمی‌رود بلکه به جیب چارترکننده می‌رود که می‌تواند آژانس هواپیمایی یا حتی دلال فرودگاهی یا دلال پای پرواز باشد که نرخ را هر عددی که بخواهد اعلام می‌کند.
این فعال صنعت هوانوردی با یادآوری اینکه نرخ بلیت‌های چارتر گاهی از نرخ‌های معمول پایین‌تر است، گفت: ممکن است در برخی موارد خرید بلیت چارتری به نفع مشتری باشد اما در بیشتر موارد بلیت‌های چارتری گران‌تر از حد معمول هستند و در مجموع زیان این پروازها بیشتر از سودی است که به مصرف‌کننده می‌رساند.
میرجمالی با اشاره به اینکه سازمان هواپیمایی از فعالیت پروازهای چارتری و مشکلاتی که پیش می‌آورند آگاه است، ادامه داد: سازمان هواپیمایی به‌دلیل اینکه پروازهای چارتری در زمان رکود پروازها موجب درآمدزایی شرکت‌های هواپیمایی می‌شوند کاری به کار این پروازها ندارد. در واقع اکنون بیشتر درآمد برخی شرکت‌ها و ادامه حیات‌شان در چارتر کردن پروازهاست.
او در واکنش به این موضوع که سازمان تعزیرات حکومتی قصد برخورد با پروازهای چارتر را دارد اظهار کرد: این سازمان نمی‌تواند برخورد خاصی با این پروازها داشته باشد.
پیش از این نیز سازمان تعزیرات تلاش کرده بود با پروازهای چارتری برخورد کند اما این امر عملیاتی نشده بود.
میرجمالی ادامه داد: بخش زیادی از هزینه شرکت‌های هواپیمایی مانند هزینه تعمیرات، قطعات، حقوق خلبان و مهماندار، حق ماموریت‌ها و اجاره هواپیماهای اجاره‌ای براساس دلار محاسبه می‌شود که اکنون با حذف ارز دولتی این شرکت‌ها، آنها ناگریز از گران کردن بلیت یا چارتر کردن آن، برای تامین هزینه‌های خود هستند.

نقش عراقی‌ها در افزایش چارتر!
یکی از دست‌اندرکاران صنعت هوانوردی کشورمان که در استان خوزستان فعالیت می‌کند معتقد است بخش زیادی از بلاهایی که چارترکننده‌ها بر سر صنعت حمل‌ونقل هوایی می‌آورند مربوط به پروازهای اهواز است زیرا باتوجه به استقبال عراقی‌ها از پروازهای این استان، چارترکننده‌ها نرخ‌های نجومی برای مسیرهای اهواز و دیگر شهرهای این استان اعمال می‌کنند.
وحید خادمی در گفت‌وگو با صمت با تاکید بر اینکه پرواز چارتری قانونی نیست و چارتر فقط درباره بسته سفر قابل ‌اجراست، اظهار کرد: چارترکننده‌ها نظام حمل‌ونقل هوایی را به هم ریخته و طعم سفر را به کام مردم تلخ کرده‌اند.
او با تایید اینکه بخشی از گرانی‌های تازه نرخ بلیت هواپیما مربوط به پروازهای چارتری است، درباره سازکار این پروازها گفت: آژانس هواپیمایی با سرمایه‌ای که ممکن است متعلق به شخصی از بیرون آژانس باشد، با یک شرکت هواپیمایی وارد مذاکره می‌شود و کل پروازها را برای بازه زمانی مشخصی مانند ۶ ماه نخست سال در اختیار می‌گیرد و برنامه‌ریزی برای مسیرهای پروازی و نرخ بلیت در اختیار او (چارترکننده) خواهد بود.
ممکن است شرکت هواپیمایی همه صندلی‌ها را با نرخ ۱۲۰ هزار تومان به چارترکننده بفروشد اما بعد از این دست چارترکننده باز است تا نرخ دلخواه خود را روی بلیت بگذارد.
خادمی با اشاره به اینکه بلیت‌های مربوط به اهواز بیشترین درگیری را با چارتر و چارترکننده‌ها دارد، توضیح داد: در تابستان عراقی‌ها به ایران سرازیر می‌شوند و می‌خواهند از اهواز به شهرهایی مانند مشهد سفر کنند اما چون بلیت را با دلار می‌خرند، چارترکننده‌ها نرخ بلیت‌های اهواز را به‌طور سرسام‌آوری افزایش می‌دهند و وضعیت را نابسامان می‌کنند.
وی ادامه داد: درواقع به‌دلیل استقبال عراقی‌ها از پروازهای ایران، چارترکننده‌ها نرخ پروازهای اهواز را گران می‌کنند اما بلیت را با همان قیمتی که به عراقی‌ها می‌فروشند به ایرانی‌ها نیز عرضه می‌کنند که برای مردم دردسرساز می‌شود و نمی‌توانند از هواپیما استفاده کنند.
این کارشناس حمل‌ونقل هوایی با تاکید بر اینکه سازمان هواپیمایی از شیوه فعالیت چارترکننده‌ها آگاهی دارد، گفت: به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی تلاشی برای برخورد با این وضعیت نمی‌کند زیرا گرچه سود چارتر به جیب چارترکننده می‌رود اما به هر حال موجب فروش رفتن بخشی از بلیت شرکت‌های هواپیمایی می‌شود و این درنهایت به نفع شرکت‌های هواپیمایی است که هزینه‌های بالایی دارند و درحال‌حاضر نیز ارز دولتی نمی‌گیرند.
به‌گفته وی، یکی از دلایل بدتر شدن وضعیت پروازهای چارتری در هفته‌های گذشته را باید نابسامانی نرخ ارز دانست.

تخلف سایت‌های چارترکننده قابل پیگیری نیست!
خادمی با بیان اینکه درحال‌حاضر دیگر دلال پای پرواز در فرودگاه‌ها وجود ندارد، افزود: بخش بزرگی از مشکلات چارتر ناشی از فروش بلیت در سایت‌های غیرقانونی است که نظارتی از سوی سازمان هواپیمایی و پلیس فتا بر عملکرد آنها نیست و این سایت‌ها درباره عملکرد خود پاسخگو نیستند.
وی با بیان اینکه خرید بلیت از این سایت‌ها اشتباه است توضیح داد: اگر کسی بلیت را از آژانس یا شرکت هواپیمایی خریداری کند می‌تواند در صورت تخلف، پیگیری کند اما چارترکننده را نه کسی دیده و نه می‌شناسد و نمی‌توان او را مورد پیگرد قرار داد. معلوم نیست چه کسی پشت یک سایت فروش بلیت است و در صورت تخلف، دست مسافر به جایی بند نیست. اگر کسی از سایتی بلیتی خریداری کند و مشکلی برای او ایجاد شود حتی شرکت هواپیمایی را نیز نمی‌تواند متهم کند زیرا او بلیت را به چارترکننده واگذار کرده است.
خادمی با تاکید بر اینکه در کشور تعداد محدودی چارترکننده داریم که وضعیت فروش بلیت را به هم ریخته‌اند، گفت: وقتی شرکت هواپیمایی به عواقب چارتر توجه نمی‌کند، سازمان هواپیمایی باید برخورد مناسب داشته باشد اما تاکنون هیچ اقدام عملی در این زمینه ندیده‌ایم و به نظر می‌رسد عزمی برای پایان دادن همیشگی به فعالیت چارتر وجود ندارد.
این کارشناس با تاکید بر اینکه اگر دلار با همان نرخ ۴۴۰۰ تومان به شرکت‌های هواپیمایی اختصاص می‌یافت، این شرکت‌ها جرات افزایش نرخ بلیت را نداشتند، گفت: برخی شرکت‌ها با افزایش هزینه‌های‌شان به‌دلیل حذف ارز دولتی، به چارتر کردن پروازها روی آورده‌اند زیرا باید از پس هزینه‌هایشان برآیند. این مسئله به بازار بلیت آسیب رسانده است.
وی با فسادآور دانستن پروازهای چارتری اظهار کرد: هم سازمان هواپیمایی باید با پروازهای چارتری یک بار برای همیشه برخورد کند و هم بانک مرکزی باید با اختصاص ارز دولتی، بهانه شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش نرخ بلیت را از بین ببرد.

سرنوشت چارتر چه می‌شود؟
برای پیگیری این ادعای اهالی حمل‌ونقل هوایی که تخلف پروازهای چارتری با آگاهی سازمان هواپیمایی نسبت به این پروازها انجام می‌شود، با سخنگوی این سازمان تماس گرفتیم که او در پاسخ به صمت با رد کردن این ادعا، از توضیح بیشتر در این زمینه خودداری کرد.
از سوی دیگر دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید پیگیری برای پایان دادن به پروازهای چارتری ادامه دارد.
مقصود اسعدی سامانی در روزهای گذشته درباره وعده حذف پروازهای چارتری تا پایان سال ۹۷ به تین‌نیوز گفت: درحال‌حاضر اتفاقی که در این بخش می‌افتد این است که عده‌ای به سایت‌های فروش شرکت‌های هواپیمایی و آژانس دسترسی پیدا می‌کنند و بلیت‌ها را بالاتر از نرخ واقعی شرکت‌ها نرخ‌گذاری کرده و به فروش می‌رسانند. متاسفانه این تخلفی است که در این حوزه در حال انجام است.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: این تخلفات به دادستانی نیز گزارش شده و قرار است با این سایت‌های غیرمجاز برخورد و جلوی ادامه فعالیت آنها گرفته شود.
سامانی با تاکید بر اینکه باید سامانه اینترنتی فروش بلیت هواپیما ساماندهی شود، گفت: با انجام این کار پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها به عدد واقعی خود نزدیک‌تر شود و حذف پروازهای چارتری نیز به‌‌طور تدریجی ادامه خواهد داشت.

 

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.