صنایع و معدن مازندران

» بهره‌بـرداری از راه‌آهن چابهار تا ۲ سال دیگر

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۵۰۸

اکرم امینی: ‌اتصال بندر چابهار به خط‌آهن از طرح‌های مهم کشور در زمینه توسعه ترانزیت و تجارت است که با گذشت حدود ۸ سال از کلنگ‌زنی، هنوز به سرانجام نرسیده اما آنطور که مدیرعامل شرکت راه‌آهن می‌گوید پیشرفت این راه‌آهن به‌گونه‌ای است که می‌توان انتظار داشت ۲ سال دیگر به بهره‌برداری برسد.

به گزارش صمت، سعید محمدزاده در آیین آغاز به‌کار یازدهمین کنفرانس بین‌المللی سازمان همکاری راه‌آهن‌ها (OSGD) که روز گذشته با حضور نمایندگان ۱۱ کشور عضو در تهران آغاز به‌کار کرد، گفت: همه ما در سازمان‌هایی که فعال هستیم تلاش می‌کنیم سهم حمل‌ونقل ریلی را افزایش دهیم.
محمدزاده ادامه داد: افزایش سهم ریلی به‌عنوان وظیفه بنگاهی، اقتصادی و ملی برای کشورهای‌مان مهم است.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: ایران در امسال میلادی، تجارت زیادی با کشورهای گوناگون داشت. اتحادیه اروپا ۱۱میلیارد یورو کالا در این سال به ایران صادر کرد و ۱۰ میلیارد یورو واردات کالا از ایران داشت که این به‌معنای رشد ۸۳ درصدی صادرات و ۳۲ درصدی واردات است.
محمدزاده افزود: در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵خورشیدی) ۳.۵ میلیارد دلار کالا به چین صادر و ۳.۹ میلیارد دلار از این کشور وارد کرده‌ایم.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه می‌توانیم برای صادرات و واردات کالا از کریدورهای ریلی استفاده کنیم، ادامه داد: راه‌آهن ایران زیرساختی قوی دارد و برای توسعه این زیرساخت اقدامات زیادی انجام شده است.
محمدزاده ادامه داد: در برنامه ششم توسعه ایران، تکلیف دولت، مجلس شورای اسلامی و برنامه برای ما این است که سهم حمل ریلی بار داخلی دست‌کم به ۳۰ درصد کل بار کشور برسد، یعنی باید میزان فعالیت‌های ریلی در ایران ۲.۵ برابر شود. امسال نیز رشد بیش از ۲۰۰ درصدی در حمل کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته داریم.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: در افق ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) قرار است ما به حمل ریلی ۲۵ میلیون تن بار برسیم که قابل دسترسی است.
وی گفت: سیاست دولت توسعه حمل‌ونقل را برپایه توسعه ریلی استوار کرده و در این حوزه مبنا اتصال مراکز استان به ریل و توسعه شبکه ریلی و اتصال به مراکز اقتصادی، تجاری و صنعتی است.
محمدزاده افزود: رهبر معظم انقلاب ابلاغ کرده‌اند که اتصال شبکه ریلی ایران به همه کشورهای همسایه انجام شود.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: استفاده از حمل‌ونقل ریلی منافع زیادی از نظر اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی دارد و توسعه ریلی به مفهوم توسعه کشورها است.
وی تاکید کرد: توسعه ریلی به‌ویژه در حوزه بین‌المللی بدون همکاری کشورها محقق نمی‌شود. در برنامه ششم توسعه برای گسترش حمل‌ونقل ایران برنامه زیادی داریم.
محمدزاده با بیان اینکه تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل از برنامه‌های اصلی ما است، گفت: اتصال راه‌آهن ایران به جمهوری آذربایجان که کریدور شمال-جنوب را فعال می‌کند در غرب خزر مورد توجه جدی است و تا دو ماه آینده نیز راه‌آهن قزوین-رشت را به بهره‌برداری می‌رسانیم. ضمن آنکه دنبال اتصال راه‌آهن رشت به آستارا هستیم.
وی با بیان اینکه در شرق دریای خزر به کریدور شمال-جنوب توجه داریم، گفت: برقی کردن خط‌آهن گرمسار-اینچه‌برون با راه‌آهن روسیه آغاز شده و با اجرای پروژه برقی کردن در شرق خزر، خطوط از ظرفیت بالایی برخوردار می‌شوند.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: توجه جدی ایران به توسعه راه‌آهن چابهار-زاهدان نشان از عزم ایران برای ترانزیت شمال-جنوب دارد که امیدواریم کمتر از دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.
محمدزاده تاکید کرد: اتصال راه‌آهن ایران به افغانستان در حال پیگیری است. این خط‌آهن از ایران تا جنو در خاک افغانستان در حال نهایی شدن است و خط خواف-هرات سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با بیان اینکه موضوع اتصال راه‌آهن ایران به بنادر انزلی، کاسپین و چابهار دنبال می‌شود گفت: ما می‌توانیم از همه مرزهای آبی با کشورهای همسایه ارتباط داشته باشیم.
مدیرعامل راه‌آهن اظهار کرد: تلاش می‌کنیم قطار کانتینری از چین به ایران و قطار ترانزیتی از چین به اروپا از مسیر ایران عبور کند.
محمدزاده ادامه داد: از سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) تاکنون ۸ قطار کانتینری از کشور چین داشته‌ایم.

ضرورت توسعه خطوط ریلی در اوراسیا
در بخش دیگری از آیین آغاز به‌کار یازدهمین کنفرانس بین‌المللی سازمان همکاری راه‌آهن‌ها، میخائیل سوالوژسکی، معاون رئیس کارگروه سازمان همکاری راه‌آهن‌ها (OSGD) گفت: شرایطی که از سوی ایران برای برگزاری این همایش فراهم شده، به تحقق اهداف سازمان همکاری راه‌آهن‌ها کمک می‌کند.
وی افزود: راه‌آهن یکی از ابزارهای توسعه پایدار و توسعه ملی است و در اقتصاد اهمیت استراتژیک دارد.
معاون رئیس کمیته سازمان همکاری راه‌آهن‌ها با بیان اینکه با توسعه اقتصاد های‌تک، فناوری حمل‌ونقل هم در حال تغییر است، اضافه کرد: پروژه‌های بین‌المللی سازمان همکاری راه‌آهن‌ها برای این است که خدمات بهتری در حوزه ریلی ارائه شود تا ریل رقابت‌پذیر و در راستای فناوری‌های قرن معاصر باشد.
سوالوژسکی اظهار کرد: در اوراسیا سازمان همکاری راه‌آهن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند و ظرفیت‌ها برای همه اعضای سازمان در نظر گرفته شده است.
وی افزود: تجربه سازمان همکاری راه‌آهن‌ها در حمل‌ونقل کانتینری نشان می‌دهد، برای هر پروژه لازم است همکاری نزدیکی بین همه اعضا باشد. ما باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و پروژه‌های جدیدی در کل قاره داشته باشیم. معاون رئیس کارگروه سازمان همکاری راه‌آهن‌ها گفت: ساخت راه‌آهن در ایران، مغولستان، روسیه، قزاقستان و دیگر کشورهای عضو به افزایش حجم مبادلات باری کمک می‌کند و به دستیابی به بازارهای جدید می‌انجامد که اکنون شاهد توسعه خطوط ریلی در کشورهای اوراسیا هستیم. سوالوژسکی همچنین تکمیل کریدورهای ریلی، اتصال مرزها در حوزه ریل و توسعه خطوط ریلی کانتینری را از دیگر اهداف و برنامه‌های سازمان همکاری راه‌آهن‌ها اعلام کرد.

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.