صنایع و معدن مازندران

» بنادر ایران تحریم‌شدنی نیستند

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۲۹۲۸

اکرم امینی: بازگشت شرکت‌های کشتیرانی بزرگ خارجی به بندرها و اسکله‌های کشورمان به برکت امضای برجام در چند سال گذشته رونق را به بندرهای ایران بازگردانده و شاهراه‌های تجارت و صادرات کشور را فعال‌تر از گذشته کرده است.

با این حال با خروج امریکا از برجام در ماه‌های گذشته، بار دیگر سایه تحریم بر بندرهای کشورمان افتاده و در میان دولتمردان و مسئولان حمل‌ونقل دریایی، نگرانی‌هایی در زمینه آینده تجارت و فعالیت دریایی و بندری ایران ایجاد شده، به همین دلیل در تلاش برای طراحی راهکارهای مقابله با مشکلات احتمالی آینده هستند.
در این میان اما بخش خصوصی امید بیشتری به آینده بندرها دارد و معتقد است در صورت تحریم دوباره، بندرهای ایران مشکل خاصی نخواهند داشت و می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.
به گزارش صمت، محمدباقر نوبخت، سخنگوی پیشین دولت، هفته گذشته پیش از آنکه از این مقام استعفا دهد، از بررسی وضعیت بندرهای جنوب و شمال کشور در کارگروه اقتصاد مقاومتی خبر داد و اعلام کرد دولت به‌دنبال آن است که راهکارهای لازم را برای تداوم صادرات و واردات از بندرها در صورت تحریم تدوین کند.
به‌گفته او در کارگروه اقتصاد مقاومتی در این زمینه بحث شده که در صورت بروز مشکل برای یک بندر، راه و بندر جایگزین آن باید چه باشد.
آنطور که نوبخت گفته، افزایش ظرفیت حمل‌ونقل ریلی بندرها به‌ویژه در جنوب کشور، از راهکارهای مورد نظر مسئولان برای استفاده بهینه از بندرها در زمان تحریم‌های احتمالی است.
همزمان با نوبخت، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز از راهکارهای مدنظر این سازمان برای روبه‌رو شدن با تحریم‌های احتمالی آینده سخن گفت و معتقد است باتوجه به اینکه در شرایط تحریم، مبادلات بانکی محدود و این مسئله منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود، باید به هر روش ممکن هزینه‌های تجارت دریایی را کاهش دهیم که توسعه حمل‌ونقل چندوجهی در بندرها و ارتقای شاخص‌های لجستیکی مهم‌ترین این راهکارهاست.

جذب کشتی‌های خارجی مهم است
گرچه مسئولان از احتمال بروز مشکلاتی در بندرهای کشور در صورت اعمال تحریم‌های جدید سخن می‌گویند و نسخه‌های حمل‌ونقلی برای بندرها تجویز می‌کنند اما به نظر می‌رسد بخش خصوصی باتوجه به تجربه تحریم در سال‌های گذشته، آمادگی بیشتری برای روبه‌رو شدن با تحریم‌های احتمالی آینده دارد و کمتر از بخش دولتی، نگران است.
مسعود دانشمند، دبیرکل خانه اقتصاد ایران در پاسخ به صمت با تاکید بر اینکه تحریم ارتباطی به بندرهای ما ندارد و این مناطق هیچ‌گاه تحریم نبوده‌اند، گفت: باید به این موضوع فکر کنیم که اگر بر اثر تحریم مشکلی برای ما در بندرهای دیگر منطقه از جمله بندر جبل‌علی امارات به‌وجود آمد و این بندر از ترانشیپ بار متعلق به ایران سر باز زد، باید چه کنیم؟ در واقع این احتمال وجود دارد که در صورت فشار امریکا، بندرهای منطقه همکاری خود را با ایران کاهش دهند.
دانشمند افزود: باید آمادگی داشته باشیم که از ظرفیت بندرها از جمله بندر شهیدرجایی و امام‌خمینی (ره) به‌عنوان مهم‌ترین بندرهای تجاری ایران، بهترین استفاده را داشته باشیم.
این فعال حمل‌ونقل بین‌المللی با یادآوری مشکلات بندر شهیدرجایی در تحریم‌های گذشته گفت: از آنجا که در سال‌های گذشته شرکت تایدواتر، اپراتور عملیات بندری در بندر شهیدرجایی بود و مشمول تحریم می‌شد، در آن زمان اعلام شده بود اگر کشتی‌های خارجی به ایران بیایند و عملیات تخلیه و بارگیری آنها ازسوی این شرکت انجام شود، تحریم خواهند شد اما اپراتور بندر شهیدرجایی چند سالی است تغییر کرده و دیگر شرکت تایدواتر، اپراتور بندر شهیدرجایی نیست، به همین دلیل جای نگرانی در زمینه تحریم این بندر وجود ندارد.
دبیرکل خانه اقتصاد ایران با تاکید دوباره بر اینکه نگرانی درباره توقف فعالیت بندرهای ایران در صورت تحریم، موضوعیت ندارد، اضافه کرد: مهم‌ترین موضوع احتمال کاهش تردد کشتی‌های خارجی در بندرهای ایران در صورت تحریم است و باید در زمینه جذب این کشتی‌ها در زمان تحریم برنامه‌ریزی کنیم.
او یادآور شد: در سال‌های تحریم تایدواتر، شرکت‌های کشتیرانی بزرگی مانند مرسک به بندر عباس تردد نداشتند و به جای بندرعباس به بندر امام خمینی(ره) در بوشهر می‌رفتند که این مسئله، هزینه‌های تجارت ما را افزایش می‌داد.
دانشمند در بیان راهکارهای لازم برای تقویت توان بندرها در زمان تحریم‌های احتمالی، گفت: مهم‌ترین راهکار این است که زمینه‌ای فراهم کنیم تا کشتی‌های خارجی به بندر شهید رجایی ترددکنند. برای این کار شاید مجبور شویم کشتی بخریم یا اجاره کنیم. به هرحال باید هر کاری می‌توانیم انجام دهیم تا کشتی‌های خارجی را جذب کنیم؛ جز این مشکل دیگری وجود نخواهد داشت.
این اقتصاددان ادامه داد: چه تحریم باشیم؛ چه نه، مهم این است که بتوانیم برای واردات، کالاها را از بندرها وارد کشور کنیم یا برای صادرات به بندرها ببریم. در این زمینه یکی از بهترین کارها استفاده بهینه از ظرفیت‌های حمل‌ونقل ریلی کشور است.

بندرها مشکلی با تحریم ندارند
آنچه دانشمند درباره نبود نگرانی درباره فعالیت بندرهای ایران در صورت تحریم می‌گوید، ازسوی یکی دیگر از فعالان حوزه اقتصادی ایران نیز تایید می‌شود.
مالک علی‌محمدی، از فعالان حوزه اقتصاد و حمل‌ونقل دریایی در گفت‌وگو با با اشاره به اینکه ایران در سال‌های گذشته، بدترین تحریم‌ها را از سر گذرانده، افزود: هر اتفاقی بیفتد وضعیت بندرها از دوران تحریم گذشته بدتر نمی‌شود.
او توضیح داد: در تحریم‌های گذشته نه تنها کشتی‌های خارجی به ایران نمی‌آمدند، بلکه موسسه‌های بازرسی و رده‌بندی خارجی مانند لوید آلمان ایران را ترک کردند که این، بدترین ضربه تحریم به بندرهاست زیرا موجب می‌شد گواهینامه‌های دریایی ما در هیچ کشوری اعتبار نداشته باشد. این یعنی نه کشتی خارجی به ایران بیاید و نه کشتی ایرانی به سواحل خارجی برود که به معنی تلاش برای فلج کردن کل کشتیرانی کشورمان بود.
علی‌محمدی ادامه داد: بعید است اتفاقی بدتر از تحریم گذشته در بندرها بیفتد مگر اینکه امریکا بخواهد وارد جنگ مستقیم شود که این هم بعید است زیرا کشورهای ساحلی مانند امارات و عمان را هم درگیر خواهد کرد.
او با اشاره به اینکه ایران توانست با برخی راهکارها از جمله ایجاد تغییر در ثبت کشتی‌ها، بر مشکلات و تحریم‌ها غلبه کند، افزود: همواره راهی پیدا کرده‌ایم که بتوانیم فعالیت خود را ادامه دهیم البته نمی‌توان انکار کرد که در این راه هزینه‌هایی هم بر ما تحمیل شده اما مهم آن است که تحریم نتوانسته به ما ضربه بزند.
این فعال حمل‌ونقل دریایی با تاکید بر اینکه بندرهای ایران در صورت اعمال تحریم‌های جدید اقتصادی، مشکلی نخواهند داشت، ادامه داد: این بار شرایط ما بهتر از گذشته است زیرا در گذشته هم ازسوی امریکا و هم اروپا تحریم بودیم اما اکنون امریکا با خروج از برجام، وارد جنگ اقتصادی با اروپا شده است.
علی‌محمدی با تاکید بر اینکه کلید بندرهای ایران در دست امریکا نیست که بتواند آنها را از چرخه فعالیت دور کند، اضافه کرد: در تحریم‌های قبلی، علاوه بر تحریم کشتیرانی و نفتکش، بزرگترین مشکلی که برای ما ایجاد شد، تحریم ایران از سوی شرکت‌های بیمه کشتیرانی بود اما همین شرایط موجب شد بیمه معلم در ایران شکل بگیرد و موسسه رده‌بندی ایرانیان رشد کند که اکنون این دو شرکت در حوزه بیمه و رده‌بندی بسیار توانمند هستند.

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.