صنایع و معدن مازندران

» بدون تاریخ، با امضا

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: 32826

علی نعیمی: اجرایی نشدن بسیاری از تفاهمنامه‌های سینمایی که بین مدیران سینمایی کشورمان و دیگر کشورها در سال‌های گوناگون به امضا رسید، موجب شد نگاه مثبتی به چنین قراردادهایی وجود نداشته باشد و بسیاری از کارشناسان این نوع تفاهمنامه‌ها و دیدارهای مشترک را موضوعی تشریفاتی بدانند.

به گزارش صمت، دو مدیر سینمایی یکی از کشورمان و دیگری از سرزمینی دیگر در کنار هم می‌نشینند، تفاهمنامه‌ای را با متنی مشترک امضا می‌کنند و لبخندزنان در برابر دوربین‌ها عکس می‌گیرند.
این صحنه شاید بارها از رسانه‌ها در قالب عکس، تصویر و خبر پخش شده و چه بسیار مدیران سینمایی که پس از عقد این قراردادها از تفاهمنامه با فلان کشور صحبت و به مفاد امیدوارکننده این تفاهمنامه اشاره کرده‌اند.
در تاریخ سینمای ایران پس از انقلاب ‌به‌ویژه در دهه ۸۰ و ۹۰ تعداد تفاهمنامه‌های منعقد شده در این حوزه انبوه است و نمونه‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد.
از قرارداد اکران انیمیشن و فیلم ایرانی در روسیه، امریکا و امارات تا امضای قرارداد تبادل دانشجو با سینمای لهستان، الجزیره و ساخت فیلم با حضور جکی‌چان تا برخی ادعاهای مدیران سینمایی در عرصه بین‌الملل مانند لابی برای اسکار، تنها نمونه‌ای از قراردادهای رسمی و غیررسمی سینمای ایران است که هنوز ردپای برخی از آنها به طنز در سینمای ایران و نزد سینماگران باقی مانده است.
آخرین قراردادی که در سینمای ایران در دولت یازدهم منعقد شد مربوط به ساخت اثری مشترک با چین بود. براساس این قرارداد که ازسوی آرش امینی، مدیر وقت بین‌الملل سینمای ایران به امضا رسید مقرر شده بود فیلم معبد شائولین با حضور جکی‌چان (Jackie Chan) با همراهی یک شرکت چینی به تولید برسد.
این قرارداد مهر سال ۹۴ به امضا رسید. براساس آنچه رسانه‌ها در زمان عقد قرارداد یادشده منتشر کردند قرار بود فیلمنامه‌نویس مطرحی از کشور چین همراه با حسن فتحی فیلمنامه این فیلم را بنویسند و از ایران هم فتحی به‌عنوان کارگردان انتخاب شده بود.
داستان این فیلم درباره یک ایرانی است که ۱۵۰۰ سال پیش با سفر به چین برای نخستین بار هنرهای رزمی شائولین را در آن کشور آموزش می‌بیند.
براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود این فیلم بهار ۹۵ وارد مرحله فیلمبرداری و بخش زیادی از هزینه ساخت فیلم ازسوی طرف چینی پرداخت شود و ایران در بخش ارائه تجهیزات و لوکیشن همکاری کند. از تاریخ‌های اعلام شده نزدیک ۲ سال می‌گذرد و نه خبری از معبد شائولین است و نه قراردادی که امضا شده، دیگر اعتباری دارد.
در این میان تنها انرژی و تلاش‌های بی‌وقفه هدر رفته و در نهایت هیچ نتیجه‌ای عاید سینمای ایران نشد.

چرایی اجرا نشدن تفاهمنامه‌ها
پرسش اصلی این است که سرانجام این قرارداد و دیگر تفاهمنامه‌ها و دعوت از مدیران سینمایی دیگر کشورها و سینماگران خارجی به‌منظور اجرای فعالیت مشترک چه شد؟ چرا حتی یک قرارداد سینمایی بین‌المللی در سال‌های گذشته به سرانجام نرسیده و اثرگذاری ملموسی را در این زمینه در سینمای ایران شاهد نبودیم؟ دبیر شورای‌عالی بین‌الملل سینما در این‌باره گفت: در تمام سال‌هایی که گذشت، تفاهمنامه‌هایی به‌منظور همکاری بین‌المللی با مقامات فرهنگی کشورهای دیگر امضا شده و وقتی به متن رجوع می‌کنید می‌بینید چقدر قابلیت دارد اما از لحظه امضا تا اجرای قرارداد، مشکلاتی ایجاد می‌شود و در نهایت تفاهمنامه‌ها الکن می‌ماند.
رائد فریدزاده ادامه داد: خیلی از تفاهمنامه‌ها در حد امضا باقی مانده است؛ به‌عنوان نمونه تفاهمنامه‌ای برای تولید فیلمی مشترک با چین امضا و رفت و آمدهایی نیز انجام شد و حتی طرح کلی به تصویب رسید اما پس از پیگیری نشدن، طرف چینی فیلمی را با همکاری قزاقستان ساخت.
وی درباره دلایل عملی نشدن توافق‌های سینمایی توضیح داد: نداشتن شناخت و بروز سوءتفاهم‌ها موجب اجرایی نشدن اغلب توافقنامه‌ها می‌شود، باید برنامه‌ریزی کنیم و آموزش ببینیم؛ وقتی قرار است کار بین‌المللی کنیم باید قواعد طرف مقابل را بشناسیم و با قواعد محلی پیش نرویم.
این مدیر سینمایی تصریح کرد: همچنین ما دیوان‌سالاری داریم که برای طرف خارجی شفاف نیست. علاوه بر این شناخت نداشتن طرف مقابل از کشور ما نیز در این موضوع دخیل است؛ حتی شناساندن ایران به‌عنوان یک فضای جغرافیایی ناب و اهمیت این نکته که کمتر جایی در دنیا چنین شرایطی دارد مغفول مانده است.
فریدزاده توضیح داد: ما در شناساندن قابلیت‌های ایران و میراث خود غفلت کرده‌ایم، در حالی که سینما می‌تواند این کار را انجام و جاذبه‌هایی را نشان دهد که بعدها صنایع دیگر تجاری بتوانند از آن بهره‌مند شوند؛ از گردشگری تا صنایع دستی و میراث فرهنگی که سینما می‌تواند نیروی محرکه این عرصه‌ها باشد.

دیدار جدید با چینی‌ها و توجه به تجربه‌های شکست‌خورده
به‌تازگی رئیس سازمان سینمایی دیداری با نایب رئیس کمیسیون فرهنگ و تاریخ کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین داشته و درباره ساخت راه ابریشم صحبت کرده است.
محمدمهدی حیدریان در این دیدار به این مهم اشاره کرد که می‌توانیم موضوعاتی درباره جاده ابریشم را به صورت تولید مشترک در قالب انیمیشن و سینمایی رئال بسازیم. همچنین موضوعات تاریخی و تمدنی را برای تولید مشترک‌مان انتخاب کنیم و تولید مشترک را محور این همکاری بدانیم تا این کار از نظر اقتصادی و فرهنگی در احیای جاده ابریشم نقش جدی ایفا کند.
در این دیدار که بیشتر به تفسیر و توصیف شرایط سینمای ایران از سوی مدیریت سینمای ایران گذشت، به این نکته اشاره شد که این همکاری از طریق سفیر چین در ایران پیگیری می‌شود و هیاتی از سینماگران و فیلمسازان ایران به چین سفر خواهند کرد تا دوطرف بتوانند برنامه‌ای مشترک با استفاده از توانمندی‌های موجود در حوزه فیلمسازی داشته باشند.
این انتظار وجود دارد که باتوجه به آسیب‌شناسی‌های انجام شده، راهی که سینمای ایران سال‌ها در بخش بین‌الملل در آن حرکت کرده تکرار نشود و چنین دیدارها و تفاهمنامه‌های همکاری بین‌المللی تنها جنبه تشریفاتی و به‌اصطلاح نمایشی نداشته باشند و دو سال دیگر این دیدار و تفاهمنامه احتمالی به فهرست دیگر قراردادهای بدون تاریخ با امضا نپیوندد.

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.