صنایع و معدن مازندران

» بازار اجاره قطعات خودرو داغ است

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

صاحبان خودرو از مراجعه به تعمیرگاه‌ها سرباز می‌زنند

فاطمه امیر احمدی: با گذشت چند ماه از شروع تحریم‌ها، کمبود و گرانی، مواد اولیه تولید را با افت تیراژ و گرانی قطعات رو‌به‌رو کرده و با این شرایط وضعیت تامین قطعات در تعمیرگاه‌ها با اماواگرهایی روبه‌رو شده است.

از سوی دیگر، با ممنوعیت واردات خودرو مسئله خدمات پس از فروش خودروهای موجود در کشور از سوی نمایندگی‌ها وضعیت مبهمی دارد.

افت مراجعه به تعمیرگاه‌ها
علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران، در بحث وضعیت تامین قطعات برای تعمیر خودروهای وارداتی، مونتاژی و داخلی به صمت گفت: در زمینه تامین قطعات خودروهای وارداتی همچنان مشکلاتی وجود دارد. کمبود قطعات و همچنین کمبود دانش و فناوری تعمیر این خودروها از جمله معضلاتی است که درباره وارداتی‌ها داریم.
وی افزود: دانش فنی یعنی نوع تعمیرات، ابزارآلات لازم برای تعمیر آنها و قطعات یدکی از جمله مشکلات موجود است.
رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران در پاسخ به این پرسش که آیا اتحادیه برای آموزش تعمیرکاران نباید اقدام کند؟ گفت: خودروها خارجی دانش فنی خاص خود را دارند. با صدور مجوز ورود خودروها باید بخش آموزش هم در آن دیده شود. اعضای اتحادیه مراجعه می‌کنند اما خودروساز مادر عنوان می‌کند تنها به نمایندگی‌ها آموزش تعمیر این خودروها را می‌دهد. در واقع یک نوع رقابت در این زمینه وجود دارد.
وی در توضیح بیشتر بیان کرد: در زمینه خودرو دو موضوع خدمات پس از فروش(گارانتی) و تامین قطعات یدکی در بازار (وارانتی) مطرح است. تامین قطعات در دوره گارانتی برعهده نمایندگی‌ها است و تامین در دوره وارانتی با تعمیرگاه‌ها. در نتیجه در این چرخه (ورود خودرو) در بحث آموزش باید تعمیرگاه‌ها هم دیده شوند. ضمن آنکه نمایندگی‌ها مبادرت به تامین قطعات برای تعمیر خودروها می‌کنند باید اتحادیه تعمیرگاه‌ها را نیز وارد این موضوع کرده و اطلاعات لازم را در اختیار آنها هم قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید اتحادیه تعمیرگاه‌ها را در این چرخه وارد کند و برنامه‌ها با در نظر گرفتن آنها تدوین و ابلاغ شود تا نمایندگی‌ها ملزم به اطلاع‌رسانی به تعمیرکاران شوند.
نیک‌آیین در زمینه قطعات خودروهای داخلی نیز گفت: با توجه به سخن قطعه‌سازان و خودروسازان و بحث افزایش ۷۰درصدی نرخ قطعات یدکی نیز مشکل زیادی به‌وجود آمده است.
البته گفتنی است موضوع افزایش ۷۰درصدی نرخ قطعات مربوط به قطعات خط تولید خودروساز است. خودروسازان به زنجیره تامین خود قول داده بودند با افزایش نرخ خودرو نرخ قطعات را ۷۰درصد افزایش دهند زیرا نرخ مواد اولیه قطعه‌سازان تا ۳برابر افزایش یافته ضمن آنکه مدت زیادی بود که نرخ قطعات زنجیره تامین تغییری نداشته است. اما تامین‌کنندگان قطعات بازار لوازم یدکی محدودیتی برای افزایش نرخ محصولات خود نداشتند و از ابتدای سال این قیمت‌ها افزایش یافته بود. به این ترتیب در هر دوره متناسب با گرانی مواد اولیه نرخ قطعات بازار لوازم یدکی خودرو نیز افزایش یافته است.
رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران اظهارکرد: مراجعه به تعمیرگاه‌ها بسیار افت پیدا کرده این بدین معنا نیست که خودروها ایرادی ندارند. متاسفانه خودروهای معیوب زیادی در سطح شهر تردد دارند و به‌دلیل گرانی تعمیرات از مراجعه به تعمیرگاه‌ها سرباز می‌زنند.
وی یادآور شد: این امر از نظر امنیتی و آلودگی هوا تاثیر زیاد داشته و اتحادیه این ادعا را می‌تواند طی یک بازدید میدانی اثبات کند.

بازار داغ اجاره
نیمه دوم امسال ستاد معاینه فنی برای کاهش آلودگی هوا سختگیری‌های زیادی برای صاحبان خودرو برای داشتن برگه معاینه فنی اعمال کرد. طرح «کاهش» از ابتدای مهر آغاز شده و در ادامه اجرایی شد. عنوان می‌شود در این طرح خودروهای زیادی مبادرت به دریافت برگه معاینه فنی کردند. رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران در پاسخ به این پرسش که آیا خودروهایی که دارای برگه معاینه فنی هستند ممکن است دارای قطعات معیوب باشند، گفت: متاسف هستم برای بیان این سخن، اما برخی برای گرفتن برگه معاینه فنی، قطعاتی مانند کاتالیزور اجاره‌ می‌کنند. درحال‌حاضر افرادی سودجو کاتالیست اجاره می‌دهند پس از دریافت معاینه فنی، آن را تحویل می‌دهند. حتی لامپ خودرو هم اجاره داده می‌شود که به لحاظ ریالی ارزش زیادی ندارد.
وی اظهارکرد: وقتی صاحب خودرو به مراکز اجاره قطعات مراجعه می‌کند افراد این مرکز، تمام قطعات خودرو را بررسی می‌کنند و هر قطعه‌ای که لازم باشد با نوع سالم و بدون عیب جایگزین می‌کنند. برگه که دریافت شد این قطعات دوباره تحویل مرکز می‌شود.
نیک‌آیین در پاسخ به این پرسش که آیا مراکز معاینه فنی از این موضوع آگاه هستند؟ گفت: بله. در این‌باره نشست مشترکی با مرکز ستاد معاینه فنی داشتیم که موضوع را پیگیری کنیم. اتحادیه حتی با چند مرکز برخورد کرد. حکم پلمب گرفته شد اما متاسفانه این مسئله (مرکزهای اجاره قطعات) اپیدمی بوده و در حال افزایش است.
وی درباره دلیل اصلی این امر، اینکه مربوط به سطح درآمد مردم است یا به خلأ فرهنگ‌سازی برمی‌گردد، گفت: گرانی قطعات و تعمیر خودرو دلیل اصلی اجاره کردن قطعات است. مواد اولیه تعمیر، قطعه است وقتی نرخ قطعات افزایش می‌یابد طبیعی است نرخ تعمیر خودرو افزایش می‌یابد.
این فعال صنفی عنوان کرد: متاسفانه وقتی قطعات گران می‌شود یا نایاب، این مشکل بروز می‌کند.
نیک‌آیین درباره دستمزد تعمیرکاران هم گفت: دستمزد تعمیرکاران سال۹۶ افزایش یافت اما برای سال۹۷ به هیچ عنوان افزایش قیمتی نداشتیم.

خلأ قانونی
در ادامه صمت به سراغ سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران رفت تا برنامه این ستاد را برای رفع معضل اجاره قطعات جویا شود، زیرا این روند منجر به اختلال در طرح «کاهش» (LEZ) شده و آن را ناکارآمد می‌کند. وی در این‌باره توضیح داد: در پاسخ باید ۳موضوع را عنوان کرد؛ مسئولیت اجتماعی(مردم)، قانون(مجلس) و نظارت(ستاد معاینه فنی).
وی ادامه داد: گوشزد مسئولیت اجتماعی شهروندان و فرهنگ‌سازی برعهده رسانه است. موضوع دوم و سوم موضوع سلبی و ایجابی است که باید در قوانین کشور همان‌طور که در بسیاری از کشورهای مترقی جهان دیده شده گنجانده شود.
او در توضیح این مسئله گفت: جدا از گارانتی خودرو، کاتالیست خودرو که یکی از قطعات برای کنترل آلودگی هوا است بیش از سن گارانتی خودرو و معافیت معاینه فنی، گارانتی می‌شود. به‌عنوان نمونه، شرکت کیا یا هیوندایی ازسوی نمایندگی‌های خود در ایران قطعات خودروهای خود را ۵سال گارانتی می‌کنند و همین خودروها در کانادا و امریکا جدا از گارانتی خودرو ۱۰سال ضمانتنامه دارد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه در این‌باره قانون ما ضعف دارد، ادامه داد: ماده۵ مصوبه هوای پاک درباره گارانتی خودرو صحبت می‌کند. در این ماده آمده گارانتی خودرو در کشور ۲سال است. در ماده ۶ همین مصوبه سن معاینه فنی ۴سال عنوان شده است. وقتی خودرو پس از ۴سال به مرکز معاینه فنی مراجعه می‌کند اگر کاتالیست ایراد داشته باشد خودروساز ضمانت و گارانتی برای تعویض آن ندارد. ایراد این قطعه به‌گونه‌ای نیست که صاحب خودرو متوجه آن شود ضمن آنکه برای آنها تفاوتی هم نمی‌کند(ضعف مسئولیت اجتماعی).
وی ادامه داد: ضمن آنکه خوروساز نیز هر نوع کاتالیستی که بخواهد با هر کیفیتی روی خودرو نصب می‌کند و در این‌باره کنترلی وجود ندارد. حال این مسئله را با قوانین سایر کشورها مقایسه کنید. به‌عنوان نمونه، گارانتی خودرو در کانادا متفاوت است اما جدا از آن در زمینه گارانتی کاتالیست تمام شرکت‌های خودروساز موظف هستند بین ۸ تا ۱۰ سال برای کاتالیست‌ها گارانتی در نظر بگیرند. همچنین سن معاینه فنی این کشور ۲سال است. در واقع اگر کاتالیست دچار مشکل شود ۴بار فرصت استفاده از گارانتی دارد و خودروساز مکلف است آن را به شکل رایگان تعویض کند.
او با تاکید بر ضعف‌های قانونی عنوان کرد: ماده ۵ و ۶ قانون هوای پاک که لازم و ملزم بودند متاسفانه در مجلس شورای اسلامی به شکل مجزا بررسی و تصویب شدند که این امر به سود جامعه نبود؛ بنابراین امروز مردم برای تعویض کاتالیست چون گارانتی ندارد و خود باید هزینه کنند با افزایش قیمت‌ها از آن شانه خالی می‌کنند.
حسینی‌منش درباره اجاره قطعات برای گرفتن تاییدیه مرکزهای معاینه فنی هم گفت: از اسفند سال گذشته ستاد که متوجه برخی معضلات مانند مسئله اجاره قطعات شد به شدت مقابله کرد. از این‌رو با تایید کاتالیست از سوی مراکز معاینه فنی آنها نشانه‌ و کدگذاری می‌شوند. بنابراین این مسئله در تهران در حال پیگیری است. درباره شهرستان‌ها چون خارج از حیطه مسئولیت ستاد معاینه فنی شهر تهران است، نمی‌توانم اظهارنظر کنم.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.