صنایع و معدن مازندران

» ایرلاین‌داری بدون ارز دولتی

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: 32940

اکرم امینی: توقف عرضه ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی از بزرگترین چالش‌هایی است که در هفته‌های اخیر، حمل‌ونقل هوایی با آن دست و پنجه نرم می‌کند؛

به‌ویژه در این روزها که بازار آزاد ارز نیز در حال پشت سر گذاشتن نوسان‌های عجیبی است و نرخ ارز به طور لحظه‌ای تغییر می‌کند. خرید، تعمیر و نگهداری قطعه و هواپیما، اجاره هواپیما، حق ماموریت کادر پرواز و حق عضویت یاتا، از مهم‌ترین هزینه‌های غیرریالی شرکت‌های هواپیمایی هستند که موجب می‌شود فعالیت این شرکت‌ها در ارتباط مستقیم با بازار ارز باشد. گرچه توقف عرضه ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی از یکی، دو سال پیش در دستور کار قرار گرفته و اعلام شده بود که به‌زودی اجرایی می‌شود اما شرکت‌های هواپیمایی همواره مخالف این کار بوده‌اند و در این روزها نیز از اختصاص داده نشدن ارز به کسب‌وکارشان می‌نالند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید باتوجه به اینکه بیشتر هزینه‌های این شرکت‌ها ارزی است، عرضه نشدن ارز دولتی به این شرکت‌ها مشکلات فراوانی در ماه‌های گذشته برای آنها ایجاد کرده است. اسعدی سامانی با اشاره به پیگیری‌های شرکت‌های هواپیمایی از بانک مرکزی و بانک‌های عامل برای دریافت ارز دولتی گفت: در ماه‌های گذشته موفق به دریافت ارز دولتی نشده‌ایم و وقتی موضوع را پیگیری می‌کنیم به ما می‌گویند پرونده‌های درخواست ارز شرکت‌های هواپیمایی در بانک‌های عامل یا بانک مرکزی در حال رسیدگی است.
اسعدی سامانی عرضه نشدن ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی را تهدیدی برای صنعت حمل‌ونقل هوایی عنوان کرد و افزود: اکنون شرکت‌های هواپیمایی براساس دلار ۴۲۰۰ تومانی که نرخ رسمی ارز است، خدمات ارائه می‌دهند و انتظار می‌رود دولت ارز موردنیاز این شرکت‌ها را به موقع در اختیارشان قرار دهد زیرا اگر تغییری در نرخ ارز ایجاد شود، زیان هنگفتی به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل خواهد شد. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتقد است در شرایطی که امریکا فشارها بر صنعت هوانوردی ایران را افزایش داده، شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی نیاز به حمایت بیشتری از سوی دولت دارند.

احتمال افزایش نرخ بلیت و کاهش خدمات ایرلاین‌ها
برخی کارشناسان معتقدند عرضه نشدن ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی می‌تواند این شرکت‌ها را ناگزیر به افزایش تعرفه خدمات از جمله نرخ بلیت هواپیما کند که این امر در نهایت به زیان مسافران خواهد بود. علیرضا بحیرایی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: باتوجه به اینکه صنعت هوانوردی صنعتی ارزبر است اگر شرکت‌های هواپیمایی بخواهند ارز را از بازار آزاد تهیه کنند نمی‌توان انتظار خدمات مطلوبی از آنها داشت.
این کارشناس صنعت هوایی با اشاره به هزینه‌های ارزی شرکت‌های هواپیمایی از جمله هزینه خرید یا اجاره هواپیما و قطعات، هزینه پروازهای عبوری و هزینه سوخت گفت: شرکت‌های هواپیمایی با انواع وام‌های بانکی توانسته‌اند هواپیما فراهم و فعالیت کنند. در این میان شرکت‌هایی که به دولت و سازمان‌های دولتی وابستگی دارند، توانسته‌اند سرپا بمانند اما برای شرکت‌هایی که از این حمایت‌ها برخوردار نیستند، حذف ارز مبادله‌ای می‌تواند به‌معنای ورشکستگی کامل باشد.
بحیرایی با اشاره به سن بالای ناوگان هوایی ایران گفت: این هواپیماها به‌دلیل سن بالا، چک‌های سنگینی دارند که هزینه‌های بالایی را می‌طلبد.
به‌گفته وی، هزینه قطعات فنی هواپیما مانند موتور، لاستیک، بدنه، سیستم‌های رادیویی، سیستم‌های ناوبری، آلات دقیق، همگی جزو هزینه‌های ارزی یک شرکت است. همچنین در سفرهای خارجی، هزینه‌های پارکینگ و سوخت باید ارزی پرداخت شود. شرکت‌های هواپیمایی فقط حقوق نیروی انسانی و مالیات خود را ریالی پرداخت می‌کنند.
بحیرایی با بیان اینکه حذف ارز دولتی شرکت‌های هواپیمایی می‌تواند منجر به افزایش نرخ بلیت و در نتیجه، کاهش مسافران این بخش شود، ادامه داد: ممکن است افزایش نرخ بلیت، مسافران پروازها را کاهش دهد و مردم به دیگر شیوه‌های سفر روی آورند که این مسئله می‌تواند نتایج منفی دیگری مانند افزایش ترافیک جاده‌ها و سوانح جاده‌ای به‌دنبال داشته باشد.
این کارشناس هوانوردی یادآور شد: با توقف عرضه ارز به شرکت‌های هواپیمایی، این احتمال وجود دارد که این شرکت‌ها به جای افزایش نرخ بلیت، اقدام به کاهش تعداد نیروی انسانی یا کاهش حقوق این افراد کنند که این مسئله نیز به زیان حمل‌ونقل هوایی خواهد بود.

حذف ارز دولتی به نفع ایرلاین‌ها
گرچه عرضه نشدن ارز دولتی‌به شرکت‌های هواپیمایی از نظر بحیرایی قابل انتقاد است اما یکی دیگر‌از کارشناسان صنعت هوانوردی کشورمان معتقد است حذف ارز دولتی شرکت‌های هواپیمایی در نهایت به سود حمل‌ونقل هوایی خواهد بود. علیرضا منظری در گفت‌وگو با صمت با مثبت ارزیابی کردن آزادسازی حمل‌ونقل هوایی از مقررات دولتی و فعالیت این بخش بر مبنای عرضه و تقاضا اظهار کرد: بیش از چند دهه است که مقررات‌زدایی، یکی از دغدغه‌های اصلی صنعت حمل‌ونقل هوایی جهان است تا این صنعت ساماندهی شود و بتواند بدون کمک‌های دولتی، برمبنای عرضه و تقاضا در بازار فعالیت کند که در این راستا، در ایران نیز شاهد آزادسازی نرخ بلیت هستیم.
منظری ادامه داد: در کنار آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، صنعت هوانوردی نیازمند اصلاحات دیگری است که یکی از این موارد، رها شدن صنعت از یارانه‌های دولتی در زمینه تفاوت نرخ سوخت یا تفاوت نرخ تسعیر ارز است.
معاون پیشین سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: البته در ایران پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، راهبردهای درستی برای اصلاحات تدریجی به کار گرفته نشد و امروز شاهد این هستیم که به اجبار موضوع کنترل ارز در قالب نرخ دولتی و شیوه توزیع آن برای کالاها و خدمات متفاوت اجرایی شده و این مسئله بر صنعت حمل‌ونقل هوایی تاثیرات ناگهانی دارد.
منظری معتقد است باتوجه به اتفاق‌های فعلی، بهتر است به‌دنبال اختصاص ارز با نرخ دولتی به شرکت‌های هواپیمایی نباشیم تا یکی از اصلاحات مقررات‌زدایی به وقوع بپیوندد و صنعت هوایی از این وابستگی رها شود. به‌گفته وی، این مسئله موجب می‌شود شرکت‌های هواپیمایی، سیاست‌گذاری‌های‌شان را برمبنای واقعیت‌ها انجام دهند و نرخ تمام شده خدمات را بر مبنای تامین امکانات با ارز ثانویه محاسبه و نرخ بلیت هواپیما را تعیین کنند. در این صورت مشتریان واقعی مشخص می‌شوند و برنامه‌ریزی‌ها واقع‌گرایانه‌تر خواهد شد.
این کارشناس صنعت هوانوردی خاطرنشان کرد: با این کار ممکن است برای مدت کوتاهی به بازار حمل‌ونقل هوایی شوک وارد شود اما بلافاصله با کاهش تقاضا، توازن میان عرضه و تقاضا برقرار می‌شود. این مسئله منجر به اصلاح ساختار در شرکت‌های هواپیمایی و افزایش کیفیت مدیریت خواهد شد زیرا شرکت‌ها در رقابت با یکدیگر باید بتوانند نرخ بلیت منصفانه‌تری ارائه و مشتری جذب کنند، در غیر این صورت برخی شرکت‌ها یا از بازار خارج می‌شوند یا به سمت ادغام حرکت خواهند کرد.
او افزود: دولت می‌تواند سیاست‌های مقتضی را درباره ارائه ارز دولتی به کالاهای اساسی در پیش گیرد و بر این موضوع نظارت داشته باشد؛ حتی اگر ناگزیر شود خدمات حمل‌ونقل هوایی را از این کنترل خارج کند. این کار موجب می‌شود زمینه فساد و امکان سوءاستفاده مانند فروش در بازار آزاد یا محاسبه براساس ارز آزاد هنگام تعیین نرخ بلیت کاهش یابد.

تلاش سازمان هواپیمایی برای حل مشکلات
هرچند شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی از حل نشدن مشکلات ارزی‌شان در یکی، دو ماه گذشته سخن می‌گویند اما رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید این سازمان نسبت به مشکلات بی‌تفاوت نبوده و برای حل گرفتاری‌های این شرکت‌ها، در حال مذاکره با مسئولان مربوط است.
علی عابدزاده به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: با بانک مرکزی مکاتبه کردیم، با سازمان مدیریت جلسه گذاشتیم و راهبرد تخصیص ارز به شرکت‌های هواپیمایی را تعریف کردیم.
عابدزاده اضافه کرد: هم سازمان هواپیمایی و هم وزارت راه و شهرسازی درحال پیگیری این موضوع هستند و انتظار داریم این پیگیری به‌زودی به نتیجه برسد زیرا فعالیت شرکت‌های هواپیمایی بسیار دشوار شدهاست.
وی با بیان اینکه جایگزینی ارزی که شرکت‌های هواپیمایی درحال‌حاضر هزینه می‌کنند، در آینده سخت است، گفت: پیگیر این هستیم که ارز با نرخ مناسب در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد تا مشکلات این بخش برطرف شود.

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.