صنایع و معدن مازندران

» ایران آماده صادرات بنزین – روزنامه صمت

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد

امیر مهرزاد: مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از توقف واردات بنزین به ایران از آغاز مهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار صمت‌ علیرضا صادق‌آبادی در آیین راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در نشست خبری که در این پالایشگاه برگزار شد، اظهار کرد: با به مدار آمدن فاز سوم ستاره خلیج‌فارس، حاشیه امن در تولید و توزیع بنزین در ایران ایجاد می‌شود.
وی با اشاره به آمار تولید بنزین داخلی اظهار کرد: منظور از بنزین داخلی، بنزین پایه کشور به اضافه اکتان‌افزاهای تولید داخل است. میانگین تولید بنزین در ایران در سال ۱۳۹۶ روزانه ۲۸‌.‌۶۷ میلیون لیتر بود که این میزان در سال ۹۷ به ۸۷‌‌.‌۹۵ میلیون لیتر رسیده است. البته در دو ماه نخست امسال فاز دوم ستاره خلیج‌فارس راه‌اندازی نشده بود و بیشترین حجم اورهال را در پالایشگاه‌ها در این فاز داشتیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه ظرفیت تولید بنزین به جز فاز سوم ستاره خلیج‌فارس، ۹۵ تا ۹۷ میلیون لیتر بود، افزود: در تابستان امسال که اوج مصرف بنزین در کشور بود، تولید بنزین به ۹۷ میلیون لیتر رسید.
به گفته صادق‌آبادی، میانگین تولید بنزین پایه ۹۵‌.‌۹۷میلیون لیتر است.

وضعیت گاز در ایران
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه با بیان اینکه میزان تولید نفت‌گاز در ایران در سال ۱۳۹۶، ۹۴ میلیون لیتر بود، گفت: از این میزان، ۲۱ میلیون لیتر بر اساس استاندارد یورو۴ بود. متوسط تولید نفت‌گاز در امسال هم ۲۸ میلیون لیتر بر مبنای استاندارد یورو۴ و ۱۰۰ میلیون لیتر نفت‌‌گاز پایه بود.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، متوسط تولید نفت‌گاز یورو۴ در امسال، ۴۰ میلیون لیتر در روز خواهد شد.
صادق‌آبادی ادامه داد: پالایشگاه تبریز، ۳ میلیون لیتر به ظرفیت تولید نفت‌گاز یورو۴ اضافه کرد و حدود دو ماه است که در پالایشگاه بندرعباس ۱۴ تا ۱۶ میلیون لیتر نفت‌گاز یورو به تولید کشور اضافه کرده است.
وی با بیان اینکه ظرفیت تولید نفت‌گاز یورو از ۲۳ میلیون لیتر در سال ۱۳۹۶ به ۴۰ میلیون لیتر در امسال می‌رسد، توضیح داد: ۳ میلیون لیتر در پالایشگاه تبریز و ۱۴ میلیون لیتر در پالایشگاه بندرعباس افزایش تولید ایجاد شده است. همچنین پایان سال ۱۲ میلیون لیتر تولید نفت‌گاز یورو در ستاره خلیج‌فارس به تولید اضافه می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره توزیع نفت‌گازی که در پالایشگاه بندرعباس تولید می‌شود، توضیح داد: نفت‌گاز تولیدی در این پالایشگاه در بنادر اصلی کشور توزیع می‌شود و مازاد آن هم در استان‌های کرمان و فارس توزیع می‌شود.
به گفته صادق‌آبادی، میزان گوگرد در نفت‌گاز از ۲هزار PPM به میزان ۵۰ PPM می‌رسد که به کاهش آلایندگی ناشی از گوگرد کمک می‌کند.

قطع واردات بنزین از مهر ماه
صادق‌آبادی همچنین از توقف واردات بنزین از مهر خبر داد و گفت: با به مدار آمدن فاز سوم ستاره خلیج‌فارس، در هر فاز این پالایشگاه، ۱۲تا ۱۵ میلیون لیتر بنزین یورو‌۴ تولید می‌شود.
وی با اشاره به میزان مصرف بنزین در ایران اظهار کرد: اگر با ظرفیت ۱۰۵ میلیون لیتر تولید بنزین در کشور، میزان مصرف ۱۰۰میلیون لیتر باشد، حاشیه اطمینان خوبی نیست.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی‌ با تاکید بر اینکه اصلاح الگوی مصرف امری ضروری است، افزود: اگر این اتفاق نیفتد، ایران دوباره به واردکننده بنزین تبدیل می‌شود. فاصله تولید و مصرف نفت‌گاز در کشور، ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیتر است. البته میزان مصرف در نفت‌گاز به اندازه بنزین نیست.
صادق‌آبادی درباره پیا‌مدهای افزایش مصرف بنزین در ایران اظهار کرد: اگر این روند مصرف ادامه پیدا کند، در افق ۱۴۱۲، تفاوت مصرف و تولید بنزین در ایران، به ۱۹۰ میلیون لیتر خواهد رسید‌؛ یعنی کمبود بنزین روزانه ۱۹۰ میلیون لیتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه سرمایه مورد نیاز برای ساخت پالایشگاه ۵۷ میلیارد دلار است، گفت: اگر بخواهیم تفاوت تولید و مصرف را از طریق واردات جبران کنیم، به روزی ۱۰۰ میلیون دلار نیاز داریم.

وضعیت فاز ۴ مشخص نیست
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه درباره زمان بهره‌برداری از فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس توضیح داد: فاز چهارم مشابه فاز سوم است؛ به ‌عبارت دیگر، ۱۲۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید این پالایشگاه اضافه می‌شود. همه تجهیزات این فاز هم آماده است اما درباره اینکه چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد‌، باید گفت هنگامی که منابع مالی تضمین شده وجود داشته باشد، این فاز افتتاح خواهد شد.
به گفته صادق‌آبادی، سهم شرکت‌های ایرانی در ۳ فاز ۷۰ درصد است.

صادرات بنزین اولویت اصلی
او همچنین از صادرات بنزین خبر داد و افزود: مازاد بنزین داریم و به سمت صادرات حرکت می‌کنیم. این اتفاق یا از طریق قرارداد رخ می‌دهد یا در رینگ بورس عرضه خواهد شد اما این برنامه ما در امسال است. وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تامین سرمایه پالایشگاه سیراف گفت: وضعیت یکی از پروژه‌های سیراف که از صندوق توسعه ملی تامین شده بود، مشخص شد اما از آنجا که درحال‌حاضر امکان تامین ارزی وجود ندارد، برای تامین مالی سایر پروژه‌ها مشکل وجود دارد. صندوق توسعه ملی هم با محدودیت‌هایی روبه‌‌رو است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: البته با چند شرکت چینی برای تامین سرمایه مذاکره شده و این امر مستلزم این است که خط اعتباری دوم بین ایران و چین جاری شود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با انتقاد از مصرف بالای بنزین در کشور گفت: در کجای دنیا با ۲۰ میلیون خودرو، روزانه ۸۷ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود؟ صادق‌آبادی با تاکید بر اینکه فرصت‌های قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پالایش کشور وجود دارد، گفت: بخشی از منابع آن می‌تواند از سرمایه‌گذاری خارجی یا از طریق فاینانس خارجی و منابع صندوق توسعه ملی تامین شود. به گفته وی، هر دو مقوله ذخیره‌سازی و صادرات بنزین مد نظر است که در حال نهایی‌سازی نرخ فرآورده‌های نفتی و تطبیق آن با نرخ جهانی است. صادق‌آبادی درباره بودجه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: بودجه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در سال ۹۷، ۳۰۹ هزار میلیارد تومان بوده است که ۹۹ درصد آن صرف تصفیه روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام در پالایشگاه‌های کشور می‌شود. وی درباره ظرفیت کنونی پالایش نفت خام نیز اظهار کرد: ظرفیت کنونی یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز است که با احتساب ۲ فاز ۲۴۰ هزار بشکه‌ای پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس و ۳۰ هزار بشکه میعانات گازی در دیگر پالایشگاه‌ها، این رقم در مجموع ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه است.

استفاده از کارت سوخت توجیهی ندارد
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه در زمینه بهره‌گیری از کارت سوخت گفت: استفاده از کارت سوخت زمانی معنا پیدا می‌کند که بنزین سهمیه‌بندی و دو‌نرخی شود. درحال‌حاضر که تصمیمی درباره دونرخی شدن و سهمیه‌بندی گرفته نشده، استفاده از کارت سوخت توجیهی ندارد.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.