صنایع و معدن مازندران

» ایجاد کریدور بین‌المللی در چابهار کلید خورد

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

با برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان در تهران

اکرم امینی: نمایندگان ایران، هند و افغانستان، زمینه‌ها و راهکارهای ایجاد کریدوری بین‌المللی بین سه کشور برمبنای بندر چابهار را بررسی کردند.

به گزارش صمت، نخستین نشست شورای هماهنگی اجرایی‌سازی موافقتنامه سه‌جانبه ترانزیتی ایران، هند و افغانستان موسوم به موافقتنامه چابهار سه‌شنبه با حضور مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی ایران، معاونان وزارتخانه‌های ذی‌ربط دو کشور هند و افغانستان و برخی مسئولان وزارت راه و شهرسازی در تهران برگزار شد.
در این آیین، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: موافقتنامه ایجاد کریدور حمل‌ونقل و کریدور بین‌المللی بین ایران، افغانستان و هند موسوم به موافقتنامه چابهار در ۲۳ مه ۲۰۱۶ میلادی (۳ خرداد ۹۵) با حضور رئیسان‌جمهوری ایران و افغانستان و نخست‌وزیر هند، از سوی وزیران حمل‌ونقل سه کشور در تهران امضا شد و متعاقب آن موافقتنامه یادشده ازسوی مراجع ذی‌ربط افغانستان و هند به تصویب رسید.
راستاد افزود: این موافقتنامه در جمهوری اسلامی ایران پس از طی مراحل استصوابی در آذر سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و قانون مصوب مربوط از سوی رئیس‌جمهوری در ۳ مرداد امسال، برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های ذی‌ربط ابلاغ شد که از آن تاریخ، اجرای موافقتنامه برای همه طرف‌های متعاهد لازم‌الاجرا شده است.
وی با بیان اینکه نخستین نشست شورای هماهنگی موافقتنامه یادشده با هدف اجرای ۹ ماده این موافقتنامه در تهران برگزار شده، اضافه کرد: تا ۲ ماه آینده کارگروه پیگیری در زمینه این موافقتنامه تشکیل می‌شود تا جزییات عملیاتی اجرای موافقتنامه را تعیین کند.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه جایگاه و موقعیت مناسب سه کشور موجب ایجاد ارتباطات در زمینه‌های گوناگون تجاری و اقتصادی شده، گفت: جمهوری اسلامی ایران از موقعیت جغرافیایی و راهبردی ممتازی در منطقه آسیای غربی و خاورمیانه برخوردار است و با عبور کریدورهای ترانزیتی مهم بین‌المللی مانند کریدور شمال-جنوب، کریدور تراسیکا، کریدور شرق-غرب و کریدور جنوبی آسیا، نقش بی‌بدیلی به‌عنوان چهارراه ترانزیتی منطقه ایفا می‌کند.
وی افزود: با استفاده از کریدورهای موجود در قلمرو ایران، کشورهای واقع در حوزه‌های گوناگون جغرافیایی ازجمله کشورهای واقع در حوزه آسیای جنوبی و جنوب شرقی، آسیای میانه، آسیای غربی، روسیه، اروپای شرقی، حوزه قفقاز، حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان، افریقای شرقی و همه کشورهای واقع در اقیانوس هند به یکدیگر مرتبط می‌شوند و قادر خواهند بود در کوتاه‌ترین زمان و با سرعت و سهولت، مبادلات تجاری خود را انجام دهند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل در کنار آب‌های قابل کشتیرانی بین‌المللی، فرصتی مطلوب را برای دسترسی آسان و مطمئن به آب‌های آزاد بین‌المللی با استفاده از خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر فراهم می‌کند.
راستاد بیان کرد: قلمرو جغرافیایی ایران به‌گونه‌ای است که با استفاده از آن می‌توان ضمن بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت‌های جغرافیایی و اقتصادی یک مسیر امن، تسهیلات مطلوبی را برای ارائه خدمات بین‌المللی در بخش حمل‌ونقل و دسترسی ترانزیتی به بازارهای هدف واقع در آسیای میانه، قفقاز، دریای خزر و افغانستان تامین کرد.
وی گفت: طرح‌های توسعه زیادی در زمینه افزایش ظرفیت بنادر و حمل‌ونقل دریایی ایران در دست اجرا داریم که از آن جمله می‌توان به طرح‌های توسعه بنادر استراتژیک کشور مانند بندر شهید رجایی، بندر امام خمینی (ره)، بندر بوشهر، بندر چابهار، بندر انزلی و بندر امیرآباد اشاره کرد.

پیشنهادهای ایران به هند و افغانستان برای توسعه همکاری
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: باتوجه به ظرفیت‌های یادشده و با اتکا به بسترهای ترانزیتی فراوان در ایران، پیشنهادهایی برای توسعه ترانزیت در منطقه مطرح شد.
وی با تاکید بر استفاده بیشتر از ظرفیت کریدورهای ترانزیتی گوناگون منطقه به‌ویژه کریدور شمال-جنوب، گفت: از دیگر پیشنهادها برای توزیع ترانزیت، تسهیل و تسریع در دسترسی آسان و ایمن به مسیرهای ترانزیتی از سوی همه کشورها و اعطای خدمات حمایتی متقابل است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، رفع موانع و مشکلات زیربنایی و تسهیل قوانین و مقررات، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، حمایت و تشویق بخش‌های خصوصی و تسهیل زمینه فعالیت آنها، یکسان‌سازی قوانین و مقررات بیمه‌ای و بانکی متناظر بر ترانزیت و کاهش نرخ تعرفه حمل‌ونقل چندوجهی برای تسهیل ترانزیت را از دیگر پیشنهادهای ایران در راستای توسعه ترانزیت عنوان کرد.
راستاد یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به اجرای کامل و مؤثر مفاد موافقتنامه سه‌جانبه چابهار پایبند است.

آغاز فعالیت هند در چابهار از دو هفته دیگر
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه باتوجه به نقش مهم سه کشور ایران، افغانستان و هند در ترانزیت، این موافقتنامه و شیوه اجرای آن می‌تواند کمک بزرگی به بهبود وضعیت حمل‌ونقل و تجارت سه کشور کند، اظهار کرد: در این مدت شاهد بودیم که ۹ کشتی حامل گندم صادراتی با عبور از چابهار، از هند به افغانستان ترانزیت شد.
وی با اشاره به زیرساخت‌های بندر چابهار گفت: با سرمایه‌گذاری‌های گوناگون ازسوی شرکت IPGL هندوستان در چابهار و اپراتوری پایانه این بندر شاهد افزایش مبادله کالا بین سه کشور از راه بندر چابهار خواهیم بود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: این امکان وجود دارد که از ظرفیت‌های سه کشور برای توسعه صادرات به کشورهای ساحلی، اقیانوس هند و آسیای میانه استفاده شود.
راستاد با بیان اینکه انتظار داریم حداکثر تا دو هفته آینده شاهد اجرای رسمی قرارداد بهره‌برداری موقت پایانه چابهار ازسوی شرکت هندی یادشده باشیم، گفت: حضور یک اپراتور بین‌المللی در بندر چابهار می‌تواند زمینه خوبی فراهم کند تا ما کالاهای بیشتری از هندوستان و از مسیر چابهار جذب کنیم. از سوی دیگر با تجهیزاتی که ازسوی این اپراتور تامین می‌شود، بهره‌وری عملیات در چابهار و مزیت رقابتی این بندر و این کریدور ارتقا می‌یابد.
وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه زیرساخت‌های ما در چابهار آماده است همانطور که کالای ترانزیتی از هندوستان به افغانستان را از مسیر چابهار جابه‌جا کردیم امکان ترانزیت کالا از مبدا افغانستان به مقصد هندوستان نیز از این بندر وجود دارد و بندر چابهار زیرساخت‌های کامل را در این زمینه داراست.

استقبال هند از تکمیل خط‌آهن چابهار
تیرو مورتی، قائم‌مقام وزیر خارجه هندوستان و فرستاده ویژه هند به نخستین نشست شورای هماهنگی اجرایی‌سازی موافقتنامه سه‌جانبه ترانزیتی ایران، هند و افغانستان نیز در این گردهمایی با تاکید بر اهمیت بالای بندر چابهار در توسعه منطقه اظهار کرد: بندر چابهار جایگاهی استراتژیک در همکاری‌های منطقه دارد.
وی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های چابهار، ایجاد مسیرهای جایگزین ترانزیتی برای کشور افغانستان است، افزود: ما می‌توانیم با رشد و توسعه چابهار همکاری‌های منطقه‌ای را افزایش دهیم و فعالیت‌های راهبردی خود را گسترده‌تر کنیم.
مورتی با بیان اینکه چابهار جریان ارزشمند اقتصادی را در منطقه به‌وجود می‌آورد، بیان کرد: در صورتی که زیرساخت‌های لازم فراهم شود، می‌توان انتظار داشت فعالیت‌های این بندر چه در بخش مسافر و چه در بخش تجاری گسترش پیدا کند.
وی ادامه داد: توافقنامه‌ای که ما امضا کرده‌ایم، می‌تواند مقدمه‌ای برای این موضوع باشد و گسترش رفت‌وآمد کشتی‌ها می‌تواند فعالیت اقتصادی کشورها را به شکل جدی تحت تاثیر قرار دهد.
این مقام هندی با اشاره به اهمیت بالای مسیر ریلی چابهار گفت: در زمینه اتصال ریلی بندر چابهار به زاهدان توافقنامه‌های لازم به امضا رسیده که می‌تواند این دغدغه مهم را نیز به مرحله پایانی برساند. در کنار آن طرح‌هایی برای اتصال این مسیر به مشهد و سپس هرات افغانستان وجود دارد که با اجرایی شدن آن، حمل‌ونقل چند‌وجهی نیز گسترش خواهد یافت.
قائم‌مقام وزیر خارجه هند با تاکید بر اینکه دولت هند تعهد کامل دارد که موافقتنامه چابهار را اجرایی کند، اضافه کرد: ما گام به گام ایده‌های موجود در این زمینه را بررسی خواهیم کرد و اقدامات را مرحله به مرحله پیش خواهیم برد. پس از جمع‌آوری ایده‌ها کار به پروتکل‌های جدیدی خواهد رسید که می‌تواند برای آینده منطقه و تجارت سه کشور اهمیت بسیار بالایی داشته باشد.

افغانستان به‌دنبال توسعه ترانزیت از چابهار
در ادامه این گردهمایی، امام‌الدین وری‌ماچ، معاون حمل‌ونقل افغانستان گفت: همکاری سه کشور باعث رشد اشتغال و توسعه پایدار کشورها می‌شود. باتوجه به اهداف توسعه پایداری که سازمان ملل متحد طراحی و به کشورها ابلاغ کرده، امضای موافقتنامه چابهار می‌تواند از این دست همکاری‌ها به‌شمار‌اید و زمینه رشد کشورها را فراهم کند.
معاون حمل‌ونقل افغانستان توضیح داد: در ۱۶ سال گذشته افغانستان کانون روابط اقتصادی با کشورهای همسایه بوده و همچنین از نظر جغرافیایی، جزو کشورهای بدون ساحل است که امیدوارم بتوانیم با اجرای این موافقتنامه پلی بین کشورها باشیم و کالاها را آسان عبور دهیم.
این مقام مسئول تصریح کرد: در اجرای کامل موافقتنامه چابهار نیازمند ایجاد چارچوب‌های قانونی لازم هستیم، به همین دلیل افغانستان مشتاقانه و با مشارکت ایران و هند و بخش‌های خصوصی سعی در انعقاد این توافق دارد.
وری‌ماچ با بیان اینکه توسعه ترانزیت نیازمند سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی میان کشورها است، گفت: ما به‌دنبال بهبود تزانزیت از مسیر افغانستان هستیم.
وی افزود: طرح‌های توسعه سه کشور و اجرای رضایت‌بخش موافقتنامه چابهار از اهداف اصلی این کشور به‌شمار می‌رود زیرا با این موافقتنامه شاهد روند رشد تجارت در منطقه خواهیم بود و در همین راستا به همکاری خود با ایران و هند برای راه‌اندازی کریدور چابهار ادامه خواهیم داد.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.