صنایع و معدن مازندران

» امضای ۲ تفاهمنامه و ۲ رونمایی مهم در جشنواره ملی فولاد

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

دبیر اجرایی نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در گفت‌وگو با صمت تشریح کرد

نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با هدف بومی‌سازی در صنعت فولاد، فردا در برج میلاد برگزار خواهد شد تا شاهد تعامل بیشتر بین تامین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان در این صنعت باشیم.

۸ کارگروه در بخش‌های مختلف هدایت این نمایشگاه را بر عهده خواهد داشت و نتایج آن را نیز دنبال خواهند کرد. صمت درباره جزییات بیشتر این اتفاق ملی در صنعت فولاد، با وحید یعقوبی، دبیر اجرایی نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران به گفت‌وگو نشسته که در ادامه می‌خوانید.

استقبال از نمایشگاه و جشنواره ملی فولاد که ۱۷ تا ۲۰ دی برگزار می‌شود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
استقبال از جشنواره و نمایشگاه بسیار خوب است و بسیاری از شرکت‌های بزرگ فولادی و بخش خصوصی از برگزاری آن استقبال کرده‌اند. در چند سال گذشته، چنین گردهمایی در کارخانه‌های فولادی بی‌نظیر بوده که مدیران عامل و مدیران ارشد کارخانه و مدیران بازرگانی در آن حضور داشته باشند. در حقیقت جمعی از خانواده فولاد گردهم خواهند آمد که برای خود انجمن قابل توجه است. البته این کار و استقبال از نمایشگاه، وظیفه انجمن تولیدکنندگان فولاد را سنگین می‌کند.

برخی معتقدند که این نمایشگاه با نمایشگاه‌های دیگر فولاد همپوشانی دارد. وجه متمایز این جشنواره با سایر جشنواره‌های فولادی چیست؟
این نمایشگاه یک زمینه بومی‌سازی دارد. چنین زمینه‌ای را در نمایشگاه‌های فولادی که سال‌های گذشته برگزار شد، شاهد نبوده‌ایم. موضوع این است که از تاسیس نخستین کارخانه فولادی بیش از ۵۰ سال می‌گذرد اما از شرکت‌هایی که در زمینه بومی‌سازی فولاد فعالیت کرده‌اند، قدردانی نشده است.
 این خلأ احساس می‌شد و انجمن صنفی باید در این زمینه، اقدام‌ می‌کرد. از لحاظ همپوشانی، برخی، موضوع سخنرانی‌ها را مشابه جشنواره‌های دیگر می‌دانند، اما سخنرانی‌های این جشنواره در زمینه اقتصادی نیست. اگر سخنرانی هم انجام می‌شود در راستای بومی‌سازی خواهد بود و موضوع اقتصادی در میان نیست. این موضوع، هم به سود تامین‌کنندگان و هم به سود کشور خواهد بود. از این رو موضوع همپوشانی وجود ندارد. اگر هم حوزه‌های دیگر در این زمینه جشنواره یا نمایشگاهی برگزار می‌کنند باید ادغام شوند و برگزاری آن را بر عهده نهاد یا بخشی قرار دهند که در این حوزه تخصصی کار می‌کند تا نتایج آن را نیز پیگیری کند.

در زنجیره فولاد، کدام بخش از نمایشگاه استقبال بیشتری کرده است؟
در زنجیره فولاد، هم بالادست و هم پایین‌دست حضور دارند؛ برای مثال در بالادست، شرکت‌های گل‌گهر و چادرملو و در پایین‌دست، شرکت‌های نوردی بخش خصوصی با کوره‌های القایی که ذوب و نورد دارند، شرکت کرده‌اند. در نمایشگاه‌های دیگر به لحاظ اینکه بومی‌سازی، معطوف به کارخانه‌های بزرگ بود، شرکت‌های دیگر کمتر حضور داشتند اما در نمایشگاه ملی فولاد، تمام شرکت‌ها می‌توانند حضور یابند.

شرکت‌های کوچک تا چه اندازه از جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد استقبال کرده‌اند؟
واحدهای تولیدی زیر ۱۰۰ هزار تن هم از نمایشگاه استقبال کرده‌اند. در جشنواره، موضوع بومی‌سازی مطرح است و بزرگ و کوچک بودن شرکت‌ها چندان مطرح نیست. شرکت‌های بزرگ برای ارائه دستاوردهای خود و شرکت‌های کوچک و استفاده از دستاورد شرکت‌های دیگر می‌توانند در این نمایشگاه حضور داشته باشند. توجه ما در نمایشگاه بر این موضوع بوده که تا جایی که امکان دارد، غرفه‌های نمایشگاه کوچک‌تر طراحی شوند و فضا برای حضور همه شرکت‌ها وجود داشته باشد تا شرکت‌کنندگان بیشتری در نمایشگاه حضور یابند. بخشی از جامعه هدف ما، شرکت‌های تامین‌کننده‌ای هستند که دانش‌بنیان به‌شمار می‌روند و ممکن است کوچک هم
باشند. با همکاری معاونت علمی و فناوری، این شرکت‌های دانش‌بنیان را شناسایی کرده‌ایم. از ۱۶۰۰ شرکت دانش‌بنیانی که در کشور وجود دارد، حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ مورد مرتبط با فولاد هستند و از آنها دعوت کردیم. بسیاری از این شرکت‌ها در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

برای برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد چه اقدام‌هایی انجام داده‌اید؟
در انجمن، کارگروه‌هایی را برای این جشنواره و نمایشگاه ایجاد کرده‌ایم تا نتایج را پیگیری کنند. در این زمینه، کارگروه‌های نسوز، مکانیک، سیالات، برق و ابزار دقیق، تحقیق و توسعه، تجهیزات انتقال مواد، مواد مصرفی و فناوری و مهندسی تشکیل داده‌ایم. مدیران و متخصصان شرکت‌های فولادی چندین جلسه دور همدیگر جمع شده‌اند و این کارگروه‌ها را ایجاد کرده‌اند تا نیازهای فولادی‌ها در قالب این کارگروه‌ها با دید بومی‌سازی بررسی شود. این نیازها بررسی می‌شوند و با توجه به فضایی که در نمایشگاه در نظر گرفته شده است، با عنوان میزهای تخصصی هدایتگر مدیریت می‌شوند تا به رابطه تعاملی بین دو طرف تامین‌کننده و مصرف‌کننده منجر شوند و در نهایت به انعقاد قراردادهایی بین دو طرف برسند. نکته‌ای که این نمایشگاه را از سایر نمایشگاه‌ها متمایز می‌کند این است که بسیار ساختارمند پیش خواهد رفت و هدف ما این نیست که تنها ۴ روز نمایشگاه برگزار شود. در حقیقت، هدف نمایشگاه این است که آغازی باشد برای اینکه بومی‌سازی را در زنجیره فولاد به پیش ببریم. اگر بومی‌سازی هدفمند را دنبال کنیم باید در قالب یک ساختار انجام شود. از همین رو در قالب این کارگروه‌ها، موضوع بومی‌سازی را پیش می‌بریم. هر یک از این کارگروه‌ها یک مدیر دارد که در کارگروه بومی‌سازی انجمن فعالیت خواهند کرد.

چه برنامه‌هایی را برای روز جشنواره در نظر گرفته‌اید؟
در روز نخست جشنواره، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی و خداداد غریب‌پور رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) سخنرانی خواهند کرد. البته به جز سخنرانی، چندین برنامه تفاهمنامه‌ای نیز خواهیم داشت. ۱۷دی، شاهد امضای تفاهمنامه بین انجمن تولیدکنندگان فولاد با صندوق نوآوری و شکوفایی و فولادسازان خواهیم بود که در این تفاهمنامه، تامین‌کنندگانی که صلاحیت‌شان برای تامین‌کنندگی از سوی این صندوق به تایید برسد، برای حمایت مالی به این صندوق معرفی خواهند شد. این صندوق، از شرکت‌های دانش‌بنیان و تامین‌کنندگان به لحاظ وام و ضمانت‌های بانکی حمایت می‌کند. یک تفاهمنامه دیگر نیز بین انجمن تولیدکنندگان فولاد با مرکز تحقیقات و فناوری مواد معدنی برای بومی‌سازی بسته خواهد شد. برنامه دیگر ما در این روز، رونمایی از نسخه دوم و الکترونیک اطلس ملی فولاد ایران است که با همکاری انجمن تولیدکنندگان فولاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ایمیدرو تهیه شده است. یک رونمایی دیگر از بانک اطلاعاتی تامین‌کنندگان زنجیره آهن و فولاد کشور خواهیم داشت که در زمینه بومی‌سازی و توسعه فناوری است. در انتها نیز آیین قدردانی از برگزیدگان جشنواره را خواهیم داشت که با محوریت بومی‌سازی انتخاب شده‌اند. علاوه بر تامین‌کنندگان، بومی‌سازی را در چند بخش مورد ارزیابی قرار می‌دهیم؛ یک بخش مربوط به محصولات فولادی است یعنی اگر برخی شرکت‌ها محصولی را بومی کرده باشند، مورد قدردانی قرار می‌گیرند. تامین‌کنندگانی که خط تولید را بومی‌سازی کرده‌اند و شرکت‌هایی که در زمینه تامین قطعات و تجهیزات بومی‌سازی کرده‌اند نیز مورد قدردانی قرار می‌گیرند. این، برنامه روز نخست است. در نمایشگاه، غرفه‌های هدایتگر طراحی شده‌اند که افراد متخصص، آنها را هدایت می‌کنند. علاوه بر این، حدود ۲۰ تا ۲۵ کارگاه آموزشی داریم که هم برای فولادی‌ها و هم برای تامین‌کننده در نظر گرفته شده‌اند تا بین آنها بحث و تبادل نظر شود. همچنین معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامه فن بازار را برگزار می‌کند که در این برنامه حدود ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان و مرکز دانشگاهی حضور خواهند داشت و نیازهای صنعت فولاد و ایده‌های دانش‌بنیان خود را مطرح می‌کنند. به علاوه اینکه معاونت فناوری موضوع‌هایی را با شرکت فولاد مبارکه بررسی کرده تا از شرکت‌های دانش‌بنیان برای فولاد مبارکه حمایت کند.

برنامه‌های پس از نمایشگاه چگونه ادامه خواهند داشت؟
تفاهمنامه‌هایی که در جشنواره و نمایشگاه به امضا می‌رسند، پس از نمایشگاه از سوی کارگروه‌هایی که ایجاد شده‌اند، پیگیری می‌شوند. همچنین ممکن است کارگروه‌هایی برای مصرف‌کنندگان پس از نمایشگاه ایجاد شوند تا بومی‌سازی با بیشترین توان به نتیجه برسد. سعی می‌کنیم پس از نمایشگاه هر ۶ ماه یک همایش دوره‌ای برگزار کنیم تا نتایج بومی‌سازی ارائه شوند و دریابیم آیا این نمایشگاه منجر به بستن قرارداد شده است؟ در حقیقت هدف ما از برگزار نمایشگاه این است که تعدادی قرارداد بین تامین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان از دل آن بیرون بیاید.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.