صنایع و معدن مازندران

» اما و اگر‌های واقعی در بازار مجازی بلیت هواپیما

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۳۲۲

اکرم امینی : اگر قصد سفر هوایی دارید، یک جست‌وجوی ساده اینترنتی برای بلیت هواپیما کافی است تا با فهرستی از سایت‌هایی روبه‌رو شوید که مبدا، مقصد و زمان سفر را از شما می‌پرسند و همه پروازهای متناسب با شرایط را به شما پیشنهاد می‌دهند.

این سایت‌ها با تسهیل دسترسی به بلیت و صرفه‌جویی در زمان، تبدیل به خدماتی مطلوب برای مصرف‌کنندگان شده‌اند اما گاهی متفاوت بودن نرخ بلیت در برخی از این سایت‌ها با نرخ اصلی شرکت هواپیمایی، موجب سردرگمی مردم در خرید بلیت می‌شود. همین تفاوت در قیمت‌های ارائه شده از سوی شرکت‌ها و برخی سایت‌ها موجب شد در روزهای اخیر شاهد فیلتر شدن چند سایت فروش بلیت هواپیما از سوی دادستانی کل کشور باشیم. گرچه رئیس سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان مسئول فعالیت سایت‌های فعال در حوزه گردشگری، نسبت به این فیلترینگ واکنش نشان داده و گفته آن را پیگیری می‌کند اما مسئولان قضایی می‌گویند این کار به درخواست متولی صنعت هوانوردی کشور انجام شده است. همین مسئله می‌تواند بیانگر وجود برخی اشکال‌ها در روند فروش بلیت در کشور باشد.

فیلترینگ به درخواست سازمان هواپیمایی
معاون دادستان کل کشور می‌گوید فیلتر شدن برخی سایت‌های فروش بلیت هواپیما به درخواست رئیس سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده است. عبدالصمد خرم‌آبادی در مطلبی که در فضای مجازی منتشر کرد، در این باره نوشت: فیلتر برخی سایت‌های غیرمجاز فروش بلیت هواپیما به درخواست معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده است.
خرم‌آبادی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری یکی از دلایل بالا رفتن نرخ بلیت هواپیما و برخی دیگر از نابسامانی‌های مربوط به حوزه فروش بلیت را فعالیت سایت‌های غیرمجاز مربوط به خدمات مسافرتی اعلام و با ارائه فهرست برخی از این سایت‌ها از نهاد قضایی درخواست کرد به‌منظور جلوگیری از اجحاف در حق مسافران و جلوگیری از اخلال در شبکه فروش بلیت از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کند.
وی ادامه داد: براساس تبصره ۱ ماده ۷ قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی، وزارت راه و شهرسازی، مرجع صدور و تمدید مجوز دفاتر خدمات مسافرتی است و به موجب تبصره ۲ ماده یادشده، فعالیت دفاتر مسافرتی بدون مجوز، جرم است و باید از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شود؛ بنابراین درخواست فیلتر سایت‌های بدون مجوز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در چارچوب وظایف قانونی آن سازمان بوده است.
به‌گفته خرم‌آبادی، سایت‌های فیلترشده به محض دریافت مجوز و اعلام سازمان هواپیمایی کشوری رفع فیلتر خواهند شد.

علت گرانفروشی سایت‌ها
به‌نظر می‌رسد تفاوت نرخ بلیت در برخی از سایت‌های فروش بلیت هواپیما با نرخ اعلام شده از سوی شرکت‌های هواپیمایی، از جمله دلایل این اقدام بوده است.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتقد است این تفاوت نرخ و گرانفروشی، از مسائل فنی آب می‌خورد.
مقصود اسعدی سامانی در این زمینه به مهر گفت: برخی سایت‌های فروش آنلاین بلیت هواپیما با استفاده از ربات به سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی و بخش ای‌بوکینگ آنها وارد شده و صندلی‌ها را به نرخ درج شده در سایت شرکت‌ها، خریداری می‌کنند و با نرخ بالاتری در سایت خود به فروش می‌رسانند و مردم نیز به آرم و لوگوی شرکت مربوط که در سایت فروش ثبت شده، اعتماد می‌کنند و با همان نرخ اعلام شده در سایت، بلیت می‌خرند.
اسعدی سامانی معتقد است سایت‌های فروش آنلاین بلیت هواپیما کارکرد دوگانه دارند؛ از طرفی به افزایش فروش شرکت‌های هواپیمایی کمک می‌کنند و از سوی دیگر با دستکاری نرخ‌ها باعث زیان مردم می‌شوند.
او با تاکید بر اینکه برخی نرخ‌هایی که سایت‌های فروش آنلاین بلیت ارائه می‌کنند، نرخ اعلام شده از سوی شرکت‌ها نیست، گفت: از مردم می‌خواهیم از سایت‌های اصلی شرکت‌های هواپیمایی بلیت خریداری کنند.

نیاز بلیت هواپیما به سامانه فروش یکپارچه
دلیل وجود تفاوت در نرخ اعلام شده از سوی شرکت هواپیمایی و نرخ اعلام شده در سایت‌های فروش بلیت، هرچه که باشد، نشانه‌ای از مشکلات سامانه فروش بلیت هواپیما در کشورمان است. برخی کارشناسان صنعت حمل‌ونقل معتقدند نبود یک سامانه یکپارچه فروش بلیت در کشور موجب بروز چنین مشکلاتی می‌شود.
حمید نجف با تاکید بر لزوم ایجاد یک شبکه فروش واحد و سراسری، با استفاده از فناوری اطلاعات به صمت گفت: وجود یک شبکه فروش داخلی، باعث کوتاه شدن دست آژانس‌های مسافرتی و دلالان و مانع از ارائه بلیت به نرخی متفاوت با نرخ مصوب شرکت‌ها خواهد شد.
او با اشاره به وجود سامانه یکپارچه فروش بلیت در حوزه سفرهای ریلی و جاده‌ای و نبود چنین سامانه‌های برای سفرهای هوایی افزود: وجود شبکه فروش واحد با قیمت‌های مشخص، موجب شفافیت در فروش بلیت می‌شود. همچنین چنین سامانه‌ای، سود بلیت را به‌طور مستقیم نصیب شرکت‌های هوایی می‌کند و مانع از نفوذ دلالان می‌شود.
نجف معتقد است مشکلات مدیریتی، زمینه را برای برخی سوءاستفاده‌های شخصی در زمینه فروش بلیت هواپیما آماده کرده، به همین دلیل هنوز برخی شرکت‌ها مایل به ایجاد شبکه فروش واحد و شفاف‌شدن میزان فروش بلیت خود نیستند.
این کارشناس با تاکید بر اینکه نبود سامانه یکپارچه فروش بلیت هواپیما دست متخلفان را باز گذاشته، ادامه داد: در برخی بازه‌های زمانی مانند نوروز و تعطیلات چندروزه که شرکت‌های هواپیمایی بازار خود را دارند، بهتر است شرکت‌های هواپیمایی به‌طور مستقیم بلیت بفروشند و بلیت را به آژانس‌ها و چارترکننده‌ها ندهند زیرا این کار، به منزله دلال‌تراشی و واسطه‌تراشی است.
نجف با تاکید بر حذف موازی‌کاری در زمینه فروش بلیت با ایجاد یک سامانه یکپارچه فروش گفت: اکنون هر شرکت هواپیمایی سامانه فروش بلیت خود را دارد اما بهتر است سامانه فروش یکپارچه‌ای داشته باشیم که با نظارت سازمان هواپیمایی کشوری عمل کند و همه شرکت‌های هواپیمایی با استفاده از یک سایت اصلی فروش، بلیت خود را عرضه کنند.
او با تاکید بر اینکه حتی آژانس‌های فروش بلیت نیز می‌توانند با استفاده از این سامانه بلیت‌ُفروشی کنند، اضافه کرد: در این سامانه می‌توان پروازهای چارتر و دربستی را نیز مشخص کرد تا اتاق شیشه‌ای شکل بگیرد و تخلفات به کمترین میزان برسد.
این کارشناس معتقد است شفافیت در حوزه فروش بلیت هواپیما با استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، جلو سوءاستفاده دلالان بلیت را می‌گیرد و موجب می‌شود سود فروش بلیت به‌طور مستقیم به شرکت‌های هواپیمایی برسد.

عملکرد سایت‌ها درست است
گرچه نجف معتقد است مشکلات فروش بلیت هواپیما در ایران با ایجاد شبکه واحد فروش بلیت در این حوزه حل می‌شود اما یکی دیگر از کارشناسان حمل‌ونقل کشورمان معتقد است سایت‌های موجود در زمینه فروش بلیت هواپیما همین حالا هم عملکرد خوبی دارند و شرکت‌های هواپیمایی برای پنهان کردن برخی مشکلات خود، مشکلات را به گردن این سایت‌ها می‌اندازند. مهرداد فرشیدی در گفت‌وگو با صمت درباره عملکرد سایت‌های فروش بلیت هواپیما گفت: هیچ یک از این سایت‌ها اجازه دخل و تصرف در نرخ بلیت را ندارند و اپراتوری که مربوط به شرکت هواپیمایی یا چارترکننده است نرخ‌ها را بالا و پایین می‌کند.
وی با اشاره به فراگیر بودن سایت‌های فروش بلیت و تسهیل دسترسی به بلیت اظهار کرد: این سایت‌ها به شرکت‌های هواپیمایی اجازه می‌دهند خودشان نرخ‌ها را اعمال کنند. در واقع سایت‌های فروش بلیت فقط واسطه‌ای بین شرکت‌ها و خریداران هستند و یک تا ۲ درصد درآمد فروش بلیت به آنها می‌رسد.
این کارشناس با تاکید بر اینکه نیازی به وجود سامانه یکپارچه فروش در حوزه بلیت هواپیما نیست و سایت‌های فروش بلیت کفایت می‌کنند، گفت: علت اینکه نرخ بلیت در سایت‌های گوناگون، متفاوت است این است که برخی سایت‌ها برای فروش بیشتر، حاضر می‌شوند بخش بیشتری از سهم خود را کنار بگذارند و نرخ پایین‌تری ارائه کنند.
به‌گفته وی، سایت‌های فروش بلیت به کمک سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی آمده و دسترسی مردم به بلیت را تسهیل کرده‌اند و ترکیب این دو شیوه عرضه در نهایت به سود فروشنده و مصرف‌کننده است. به‌گفته وی، مسدود کردن سایت‌های فروش بلیت هواپیما که در روزهای اخیر اتفاق افتاده، به زیان مردم است. ازسوی دیگر برخی از این سایت‌ها استارت‌آپ‌هایی هستند که توانسته‌اند بابت ایده‌پردازی خود از سازمان میراث فرهنگی مجوز فعالیت دریافت کنند.
او در پاسخ به این نکته که وجود سامانه یکپارچه فروش بلیت برای هواپیما مانند آنچه در بخش بلیت قطار داریم، مانع ارائه قیمت‌های گوناگون می‌شود، گفت: در زمینه بلیت قطار، قیمت‌ها واحد و مشخص است اما در همه جای دنیا بلیت هواپیما را می‌توان به نرخ‌های گوناگونی عرضه کرد و کسی که بلیت را یک ماه پیش خریداری کرده و کسی که بلیت لحظه آخر خریداری می‌کند هزینه‌های متفاوتی پرداخت می‌کنند.
این کارشناس با تاکید بر اینکه عملکرد شرکت‌های هواپیمایی ایران در زمینه فروش بلیت، عملکرد شرکت‌های ارزان‌قیمت (low cost) است، گفت: شرکت‌های هواپیمایی ارزان‌قیمت نرخ‌های بلیت متغیر دارند و آن را براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌کنند.
او با تاکید بر اینکه نرخ بلیت هواپیما در همه جای دنیا قابلیت چانه‌زنی دارد، افزود: به‌نظر می‌رسد به‌دلیل بی‌اطلاعی مردم و برخی مسئولان از قوانین و عرف صنعت هوانوردی، شرکت‌های هواپیمایی مشکلات را به پای سایت‌ها می‌نویسند و از شرایط به سود خود استفاده می‌کنند.
فرشیدی معتقد است نگاه حمایت‌گرانه سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت‌های هواپیمایی موجب می‌شود این سازمان مشکلات و ضعف‌های این شرکت‌ها را نادیده بگیرد و همه مشکلات را از چشم سایت‌های فروش بلیت ببیند.

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.