صنایع و معدن مازندران

» اما و اگرهای تامین بودجه مترو

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۰۵۸

اکرم امینی: سالانه ۱۰ میلیارد دلار باید صرف توسعه مترو تهران شود تا این شیوه حمل‌ونقل ایمن و بدون آلودگی بتواند تاثیر چشمگیری در کاهش سفرهای خودرویی داشته باشد.

این رقمی است که از سوی وزیر راه و شهرسازی اعلام شده و از سوی دست‌اندرکاران مدیریت شهری نیز تایید می‌شود اما مسئله دولت و مدیریت شهری، شیوه تامین این نیاز مالی است. باتوجه به اینکه دولت به‌دلیل مشکلات مالی، چند سالی است نتوانسته تعهد مالی خود به مترو تهران را انجام دهد، موضوع واگذاری پروژه‌های مترو به بخش خصوصی از سوی یکی از نمایندگان مجلس پیشنهاد شده اما یک عضو شورای شهر تهران می‌گوید باتوجه به هزینه‌های بالای ساخت و تکمیل مترو، چنین پیشنهادی عملی نیست.
به گزارش صمت، براساس آنچه در چشم‌انداز حمل‌ونقل تهران آمده تا سال ۱۴۰۹ خورشیدی، مجموع سفرهای درون‌شهری و اقماری پایتخت از ۱۲ میلیون به حدود ۱۹ میلیون سفر می‌رسد و براساس پیش‌بینی‌ها قرار است حدود ۴۵ درصد این سفرها با شبکه حمل‌ونقل عمومی انجام شود. در همین راستا، براساس قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، باید در تهران بیش از ۲۵ درصد جابه‌جایی‌ها با قطار شهری انجام شود. این در حالی است که براساس گفته مسئولان، درحال‌حاضر سهم مترو در جابه‌جایی مسافران شهری پایتخت ۱۵ درصد است و آنها امیدوارند با توسعه و تکمیل خطوط جدید از جمله خطوط ۶ و ۷ این عدد به ۲۵درصد برسد. البته توسعه خطوط مترو و حفظ و نگهداری آنها نیازمند بودجه‌های کلانی است که نبود آن، همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل عقب‌ماندگی مترو از برنامه توسعه عنوان شده است.

مشکلات مالی عامل عقب‌ماندگی مترو
فعالیت بیش از ۱۹۰ کیلومتر خط و ۱۰۷ ایستگاه، حاصل حدود ۴ دهه تلاش دوره‌های گوناگون مدیریت شهری تهران برای راه‌اندازی و توسعه خطوط قطار شهری و مترو در پایتخت است؛ شیوه حمل‌ونقلی که اجرای آن در ایران، پیش از انقلاب اسلامی طرح‌ریزی شد و نخستین خط آن در سال ۷۷ به بهره‌برداری رسید.
براساس برنامه پنج‌ساله دوم تهران، امروز مترو پایتخت باید ۱۷۳ ایستگاه و بیش از ۵۰۰ کیلومتر طول داشته باشد و در مجموع برای تهران و حومه ۷۴۰ کیلومتر خط مترو پیش‌بینی شده است، درحالی که اکنون تهران و حومه کمتر از ۲۰۰ کیلومتر خط مترو فعال دارد و به گفته مسئولان ۲۰۰ کیلومتر نیز در حال ساخت است.
براساس قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، باید در تهران بیش از ۲۵ درصد جابه‌جایی‌ها با قطار شهری انجام شود، در حالی که سهم مترو در جابه‌جایی مسافر در تهران امروز به حدود ۱۵ درصد رسیده است؛ بنابراین نه‌تنها پیشرفت فیزیکی، بلکه بهره‌برداری و استفاده از مترو نیز از برنامه‌های پنج‌ساله شهرداری عقب است.
در سال‌های گذشته هر بار درباره عقب بودن مترو از برنامه سخن به میان آمده، مدیران شهری انگشت اتهام را به سمت دولت نشانه رفته و اعلام کرده‌اند از آنجا که چند دولت اخیر نتوانسته‌اند سهم خود در بودجه مترو را پرداخت کنند، توسعه مترو براساس برنامه پیش نرفته است. به‌گفته کارشناسان، ساخت و بهره‌برداری از هر کیلومتر مترو، بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد اما مشکلات و کمبودهای مالی دولت به‌ویژه در سال‌های اخیر، مانع پرداخت سهم دولت در بودجه مترو شده است.

بدهی‌های دولت به مترو
آخرین باری که دولت پولی به مترو پرداخت کرده مربوط به سال ۹۵ است. این را فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران می‌گوید. به گفته او در سال ۹۵ مترو باید ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه از دولت دریافت می‌کرد، این درحالی است که در آن زمان کمتر از ۵ درصد تعهدات دولت به مترو پرداخت شد و حدود ۱۰ میلیارد تومان بوده است.
گرچه مترو با بلیت‌فروشی بخشی از هزینه‌های خود را جبران می‌کند و هر سال نیز این نرخ روند افزایشی دارد اما آنطور که مدیرعامل مترو می‌گوید حتی نرخ مصوب هزار تومانی بلیت در امسال نیز کفاف هزینه‌های مترو را نمی‌دهد.
نوبخت در این زمینه گفت: در سال ۹۶ نرخ بلیت ۸۰۰ تومان بود اما متوسط دریافتی ما ۴۶۵ تومان بود زیرا بسیاری از شهروندان کارت اعتباری داشتند. امسال نرخ بلیت هزار تومان شده و برآورد ما این است که از هر بلیت ۶۵۰ تومان دریافتی داشته باشیم. در واقع ۲۵ درصد اعتبارات ما از سوی مردم تامین می‌شود و بقیه یارانه‌ای است که دریافت می‌کنیم؛ بنابراین به‌دنبال درآمدهای پایدار هستیم.

نیاز ۱۰ میلیارد دلاری مترو برای تکمیل
در مجموع مترو به ۱۰ میلیارد دلار برای توسعه و تکمیل خطوط نیاز دارد. علی امام، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه با بیان این نکته درباره چشم‌انداز ساخت و توسعه خطوط مترو در صورت تامین مالی به ایسنا گفت: در تهران ۴ خط اصلی، بخشی از خط شماره یک خطوط اکسپرس (تهران- مهرشهرکرج) و خط فرودگاه امام (ره) ساخته شده اما به‌دلیل مشکلاتی مانند کمبود ناوگان، تکمیل نشدن پایانه‌ها و نقص تجهیزات، از ظرفیت خطوط مترو به‌طور کامل استفاده نمی‌شود.
وی با بیان اینکه طرح اصلی شبکه حمل‌ونقل ریلی تهران، شامل ۱۲ خط (۸ خط اصلی و ۴ خط اکسپرس حومه‌ای) است، اظهار کرد: تکمیل این شبکه به بودجه‌ای ۱۰میلیارد دلار نیاز دارد تا ظرفیت جابه‌جایی مسافران را به ۱۰ میلیون نفر در روز برسانیم و تکمیل و تجهیز خطوط ۳، ۶ و ۷ در دستور کار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی خطوط ساخته شده نیاز فوری و مبرم به تامین تجهیزات دارد، گفت: سامانه‌های کنترلی مانند سیگنالینگ و شبکه مخابرات خطوط به ازای هر کیلومتر حدود ۵ ۱میلیون یورو هزینه در بر دارند.
برای هواسازها و هواکش‌ها نیز به ازای هر کیلومتر حدود ۱.۵ میلیون یورو بودجه مورد نیاز است. سامانه‌های اعلام و اطفای حریق، برق‌رسانی، فروش بلیت به همراه تجهیز پایانه و تامین تعمیرگاه‌ها نیز نیازمند اعتبارات خاص است و هر خط دست‌کم به ۵۰ رام قطار احتیاج دارد.
امام افزود: از طرفی ۲ خط اصلی و ۴ خط اکسپرس مترو هنوز ساخته نشده و ۱۶۷ ایستگاه باقی مانده که باید ساخته شوند.
۳هزار واگن باید تامین شود که همه این‌ها حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه لازم دارد تا شبکه حمل‌ونقل پاک، ارزان و ایمن در پایتخت محقق شود.

دولت از مترو کنار برود؟
برای کاهش مشکلات مالی مترو، افزایش توان توسعه ایستگاه‌ها و امکانات و ساخت ایستگاه‌های جدید، برخی پیشنهاد می‌دهند دولت از مشارکت در ساخت مترو انصراف و جای خود را به بخش خصوصی بدهد.
در این زمینه محمدجواد کولیوند، نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای تامین واگن‌های قطار شهری یک سوم اعتبارات باید از سوی دولت پرداخت شود، گفت: پرداخت نشدن این سهم درحال‌حاضر تبدیل به یکی از مشکلات اصلی مترو شده است.
متاسفانه دولت با فروش اوراق برای تامین واگن مورد نیاز مترو پیمانکاران قطار شهری را اقناع نکرده است.
کولیوند معتقد است دولت یا باید منابع مورد نیاز برای توسعه حمل‌ونقل عمومی را اختصاص دهد یا از مشارکت در حمل‌ونقل عمومی کنار برود؛ در این شرایط یا باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد یا اینکه حمل‌ونقل عمومی را به همین شکل موجود پیش برد.
گرچه دولت عنوان می‌کند بودجه مترو ۲ برابر شده اما کولیوند تاکید می‌کند بخشی از این افزایش در قالب فروش اوراق است که نتیجه مطلوبی در بر نداشته است.
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با طرح این پرسش که اوراق مورد نظر باید به کدام پیمانکار داده شود؟ گفت: پیمانکار باید اوراق را در بورس به اعتبار نقدی تبدیل کند اما کدام پیمانکار خدماتی می‌تواند اوراق را با ۲۰ یا ۳۰ درصد زیر نرخ نقد کند؟ به طور قطع اوراق باید برای مسئله‌ای مانند راهسازی یا سدسازی هزینه شود پس مطلوب‌تر آن است که دولت از این مسئله انصراف دهد و به جای آن، از توان بخش خصوصی استفاده
شود.

مترو قابلیت برون‌سپاری ندارد
گرچه رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس کنار رفتن دولت از مترو و استفاده از توان بخش خصوصی در ساخت و تکمیل این پروژه‌ها را پیشنهاد می‌دهد اما یکی از اعضای شورای شهر تهران که پیشینه فعالیت در حوزه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای را دارد معتقد است باتوجه به هزینه‌های سنگین پروژه‌های مترو و دیربازده بودن این بخش، این کار امکان‌پذیر نیست.
حسن رسولی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به صمت گفت: منابع مالی زیربناهای بخش‌های چهارگانه حمل‌ونقل شامل ریلی، دریایی، هوایی و جاده‌ای در همه کشورها با تکیه بر اقتصاد ملی تامین می‌شود؛ به استثنای پروژه‌های خاص که امکان طراحی، اجرا و بهره‌برداری آنها مانند قطعات آزادراهی به روش‌های بی‌اوتی (سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از طریق دریافت عوارض) میسر است.
به‌گفته وی، برگشت اقتصادی پروژه‌های مترو به‌دلیل بالا بودن میزان سرمایه‌گذاری و منابع هنگفت مالی مورد نیاز، به‌طور معمول با اقتصادسنجی ملی اندازه‌گیری می‌شود.
توسعه شبکه‌های حمل‌ونقلی آثار اقتصادی و وضعی خود را در حوزه تولید، کشاورزی، صنعت، خدمات و رفاه اجتماعی ملت‌ها نشان می‌دهد و تامین منابع پروژه‌های زیربنایی در حوزه حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری از این قاعده پیروی می‌کند، بنابراین تامین مالی این بخش باید از اقتصاد ملی باشد و از راه برون‌سپاری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی قابل اقدام نیست.
رسولی با بیان اینکه البته شهرداری تهران یا شرکت مترو می‌تواند از منابع خارجی در قالب فاینانس استفاده کند، افزود: فاینانس هم نوعی وام خارجی است که به شرط اینکه موانع و مشکلات بانکی برطرف شود در سررسید اقساط باید سازمان‌ دریافت‌کننده فاینانس آمادگی بازپرداخت اصل اقساط و هزینه‌های مالی آن را داشتهباشد.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد: درحال‌حاضر حفر هر کیلومتر تونل مترو و امور زیربنایی، روبنایی، سیگنالینگ و علایم و ارتباطات حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که این هزینه‌ها جدا از بحث تامین ناوگان است؛ بنابراین باید از کسی که پیشنهاد می‌دهد بخش خصوصی به جای دولت وارد مترو شود، پرسید کدام بخش خصوصی ایرانی یا غیرایرانی آمادگی دارد باتوجه به نرخ بلیت‌های مترو در ایران ۳هزار میلیارد تومان برای ساخت ۱۰ کیلومتر مترو سرمایه‌گذاری کند و آمادگی داشته باشد از راه فروش بلیت اصل سرمایه و سود خود را دریافت کند؟
این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: برون‌سپاری شاید در پروژه‌های کوچکی مانند آزادراه تهران-پردیس موفقیت‌آمیز باشد که آزادراهی پرتردد و دارای توجیه فنی و اقتصادی است اما پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری در مقایسه با پروژه‌های زیربنایی جاده‌ای مانند آزادراه تهران-پردیس چندین برابر هزینه‌ دارد و امکان برون‌سپاری ندارد.
رسولی ادامه داد: البته همین حالا هم دولت دارد بخشی از پروژه‌های نیمه‌تمام در سراسر کشور را به بخش خصوصی واگذار می‌کند اما این راهبرد در همه حوزه‌ها از جمله مترو قابلیت اجرایی ندارد.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد: درحال‌حاضر بهترین شیوه تامین مالی مترو همان استفاده از منابع ملی و منابع شهرداری است که براساس قانون، در بخش ناوگان باید از سوی دولت و شهرداری به طور مساوی تامین شود اما حفر تونل، طراحی، ساخت ایستگاه‌ها و زیرسازی و روسازی برعهده خود شهرداری به کمک دولت است.

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.