صنایع و معدن مازندران

» استفاده از رینگ‌های فولادی در راستای حفظ منافع مشتری

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

فاطمه امیر احمدی: رینگ یکی از قطعات خودرو است و بخشی از تایر به‌شمار می‌رود. پیش‌تر خودروها با رینگ‌های فولادی و یک قالپاق تولید و عرضه می‌شدند اما کم‌کم با پیشرفت و رشد فناوری در صنعت خودرو این قطعه نیز دچار تحولات زیادی شد و رینگ‌های آلومینیومی که به لحاظ بصری شکیل‌تر هستند و زیبایی خاصی دارند،

جایگزین فولادی‌ها شدند. روند تولید آنها با یکدیگر متفاوت بوده اما در بحث کیفیت براساس سخن کارشناسان مربوط تاثیر زیادی در عملکرد خودرو ندارند.
مدتی است استفاده از رینگ‌های آلومینیومی از سوی خودروسازان به‌حداقل رسیده است و در این ‌باره سازندگان این نوع رینگ‌ها گلایه‌هایی دارند. شروع تحریم‌ها و مشکلات تامین منابع مالی منجر شده که تولیدکنندگان به‌دنبال کاهش هزینه‌ها بوده و نرخ تمام‌شده را برای مصرف‌کنندگان به حداقل برسانند. از این ‌رو، چون نرخ آلومینیوم با توجه به نرخ‌های جهانی آن تعیین می‌شود و هزینه محصول نهایی یعنی خودرو را بالا می‌برد، خودروسازان ترجیح داده‌اند برای برخی مدل‌ها از رینگ‌های فولادی استفاده کنند. درحال‌حاضر، بازار رینگ‌های فولادی گرم بوده و براساس گفته تولیدکنندگان، تولید رینگ‌های آلومینومی به حداقل رسیده است.

تاثیر قیمت‌ها
مسعود خانی، مدیر طراحی مهندسی و ساخت بدنه، مکانیسم‌ها و استاندارد ساپکو درباره جایگزینی رینگ‌های فولادی به‌جای آلومینیومی به صمت گفت: این جایگزینی در بحث فنی نبوده و به لحاظ اقتصادی انجام شده است. به‌عنوان نمونه، حدود ۷ سال پیش، این شرکت برای تامین رینگ‌های آلومینیومی با نرخ آلومینیوم کیلویی ۱۸۰۰ تا ۲ هزار تومان قرارداد بست در حالی که این رقم ۲ ماه پیش به ۳۰ هزار تومان رسید.
وی افزود: هر خودرو حدود ۵۰ کیلو مصرف آلومینیوم دارد. با یک محاسبه ساده می‌توان دریافت که ۵۰ تا ۳۰ هزار تومان می‌شود یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه استفاده از رینگ آلومینیوم در خودرو می‌شود.
این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: این در حالی بود که خودروسازان اجازه افزایش نرخ محصولات‌شان را نداشتند. آلومینیوم در بازار چون دستوری نیست نرخ آن بسیار افزایش یافت و در واقع با استفاده از این نوع رینگ میلیونی خودرو را گران‌تر می‌کرد.
وی تصریح کرد: در این زمان چاره‌ای نبود جز اینکه رینگ‌های آلومینیومی حذف و فولادی‌ها جایگزین آنها شوند. خانی یادآور شد: در دوران تحریمی قبل‌(آغاز دهه ۹۰) نیز همین امر رخ داد. جهش ۳ برابری نرخ دلار و نرخ آلومینیوم که نرخ آن با نرخ جهانی المی لندن منطبق است استفاده از رینگ‌های آلومینیومی به‌طور موقتی حذف شدند‌ اما با تعدیل چالش قیمتی، روند همچون گذشته شد و رینگ‌های آلومینیومی بازار بیشتری نسبت به فولادی‌ها داشتند. مدیر طراحی مهندسی و ساخت بدنه، مکانیسم‌ها و استاندارد ساپکو با بیان اینکه بنگاه اقتصادی باید اقتصادی بیندیشید، گفت: تولیدکننده به‌دنبال جلب رضایت مشتری است و در چنین شرایطی ضمن حفظ تولید، منافع مصرف‌کننده را نیز در نظر دارد.

کلاس‌های خودرویی و استفاده از رینگ
پژو ۳۰۱ از جمله مدل‌های جدیدی است که می‌تواند به بازار خودرو رونق ببخشد. مدیران این پروژه با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد قطعات این خودرو بومی‌سازی شده‌اند به‌دنبال تجاری کردن آن هستند. خانی درباره رینگ‌های مورد استفاده این مدل جدید نیز گفت: براساس تعریف ابتدایی، برای یک سلسله کلاس‌های پایین‌تر این مدل از رینگ‌های فولادی استفاده خواهد شد و برای کلاس‌های بالاتر رینگ‌های آلومینیومی تعریف شده است.
وی افزود: البته در این ‌باره استقبال مشتری هم تاثیر دارد و در ادامه روند تولید، خودروساز با توجه به بازخورد بازار می‌تواند تغییراتی را اعمال کند.
خانی در پایان با بیان اینکه گاهی به دلیل حجم سفارش‌ها این تولیدکنندگان رینگ بودند که نتوانستند محصولات را در زمان مقرر تامین کنند، گفت: ضمن چالش تامین در زمان مقرر، بحث قیمت‌ها هم وجود دارد که خارج از خواسته تولیدکننده است. البته برای تولید برخی مدل‌ها مانند دناپلاس، همیشه از رینگ آلومینیوم استفاده می‌شود.

فرمان‌پذیری رینگ‌ها
در ادامه پرسش این است که رینگ‌ها چقدر در کیفیت خودرو تاثیر دارند؟ حمید تدینی، مدیر کیفیت یکی از سازندگان رینگ کشور درباره تاثیر رینگ فولادی و آلومینیومی روی کیفیت تایر و خودرو به صمت گفت: به طراحی خودرو بستگی دارد اینکه در بحث استفاده از انواع رینگ، چه تعریفی شده است. اما به طور قطع رینگ‌های آلومینیومی، زیبایی بیشتری دارند و در فرمان‌پذیری (هندلینگ Handling) آن بی‌تاثیر نیستند.
وی افزود: رینگ‌های آلومینیومی در کاهش میزان لرزش فرمان تاثیر دارند و وضعیت را بهبود می‌بخشند. البته این به معنی این نیست که اگر از رینگ‌های فولادی استفاده شود فرمان دارای لغزش است اما در هر صورت آلومینیوم در مطلوبیت فرمان‌پذیری تاثیر دارد. این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: همچنین در بحث رینگ‌های آلومینیومی، کیفیت آن هم مهم است. مواد اولیه مورد استفاده تاثیر مستقیمی روی محصول از جمله رینگ آلومینیومی دارد. الزاما هر آلومینیومی نمی‌تواند از فولادی بهتر باشد.
تدینی با اشاره به زیبایی‌بخشی رینگ‌های آلومینیومی یادآور شد: در شکل کلان کسانی که از رینگ‌های آلومینیومی استفاده می‌کنند بیشتر زیبایی و ظاهر شکیل آن را مدنظر دارند. جذابیتی که این نوع رینگ‌ها به چرخ‌ها و خودرو می‌دهند نظر مشتریان و مصرف‌کنندگان را جلب کرده است، ضمن آنکه این نوع رینگ‌ها تنوع زیادی دارند که پارامتر بسیار مهمی در جذب رضایت مشتری است.
این کارشناس در ادامه بحث طراحی و تنوع‌بخشی محصول گفت: به دلیل فرآیند تولید و نوع مواد اولیه مورد استفاده نمی‌توان طراحی متنوعی برای رینگ‌های فولادی داشت. به طور کلی فولادی‌ها در جهان یک طرح ثابت داشته و تغییرات بسیار جزئی دارند.

بازار تقاضا و الزام استانداردها
تدینی درباره بازار رینگ‌های فولادی و آلومینیومی در خودروسازی هم گفت: به طور معمول هنگام پیش‌فروش خودروها، خودروساز اعلام می‌کند با رینگ فولادی یا آلومینیومی، ضمن اینکه فراموش نکنیم در بخش تولید صنعتگران فعال این حوزه مشکلات تامین و گرانی مواد اولیه را دارند.
این فعال حوزه کیفی رینگ‌ها افزود: به هر حال نمی‌توان منکر مشکل تولید رینگ‌های آلومینیومی شد و رینگ‌سازان هم در تامین محصولات مورد نیاز چالش دارند. بنابراین، تنها خواسته خودروساز نیست بلکه خود تامین‌کنندگان هم لازم است بتوانند پاسخگوی نیازها باشند به طوری که اگر خود خودروساز هم نخرد آنها می‌توانند به‌راحتی در بازار لوازم یدکی رینگ‌ها را عرضه کنند.
تدینی درباره الزام‌های استانداردهای رینگی هم توضیح داد: استانداردهای هشتادوپنج‌گانه پارامترهایی برای استانداردهای مورد نیاز خودرو بوده و ممکن است در بحث لرزش و فرمان‌پذیری این وسیله نقلیه به طور غیرمستقیم استانداردهای رینگ مطرح شود.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.