صنایع و معدن مازندران

» احتمال توقف قطارهای مسافری در نبود ارز دولتی

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

کدخبر: ۳۳۲۸۰

اکرم امینی: تحریم و نوسان نرخ ارز، از مهم‌ترین مشکلات این روزهای حمل‌ونقل ریلی است.

فعالان حمل‌ونقل ریلی مسافری می‌گویند این بخش از حمل‌ونقل که در حالت عادی نیز سوددهی ندارد، این روزها تحت تاثیر مشکلات تحریم و نوسان نرخ ارز بیش از پیش دچار مشکل شده و شرکت‌های ریلی بیش از گذشته زیانده شده‌اند. از یک سو در سایه تحریم، تعمیر بخشی از ناوگان این شرکت‌ها با مشکل روبه‌رو شده و از سوی دیگر در نبود ارز دولتی و باتوجه به چند برابر شدن نرخ ارز، هزینه‌های این شرکت‌ها نیز چند برابر شده که نرخ ۷ میلیارد تومانی یک واگن مسافری، فقط بخشی از این هزینه‌هاست. فعالان این بخش می‌گویند حمل‌ونقل ریلی باتوجه به مزیت‌هایی که برای کشور دارد باید مشمول دریافت ارز دولتی شود زیرا آنها نمی‌خواهند برای جبران هزینه‌های خود نرخ بلیت را افزایش و همین تعداد اندک مسافران فعلی را نیز از دست بدهند.
به گزارش، محمد رجبی، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در میزگرد «تغییرات نرخ ارز و اثرات آن بر حمل‌ونقل ریلی مسافری» که دوشنبه این هفته برگزار شد، اظهار کرد: میانگین عمر ناوگان در بخش مسافری ریلی به ۲۹ سال رسیده است.
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، افزایش هزینه ناوگان ریلی پس از نوسان ارزی را از مهم‌ترین چالش‌های حمل‌ونقل ریلی برشمرد و گفت: در برنامه‌های توسعه پنج‌ساله، نگاه ویژه‌ای به بخش ریلی شده، اما این توسعه در دولت‌ها بیشتر متوجه زیرساخت‌ها بوده و به بخش ناوگان توجه چندانی وجود ندارد.
رجبی ادامه داد: حدود ۱۱ شرکت ریلی درحال‌حاضر هزینه‌های نگهداری ناوگان را از محل منابع خود انجام می‌دهند که این منابع فقط از محل تعرفه بلیت است.

حمل‌ونقل ریلی؛ صنعتی ارزبر
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه وابستگی ارزی در بخش ناوگان ریلی زیاد است، بیان کرد: در برخی قطعات که در داخل تولید نمی‌شود، وابستگی ارزی داریم. از سوی دیگر در برخی قطعات تولید داخل هم برای تامین مواد اولیه یا قطعات کوچک‌تر، وابستگی ارزی وجود دارد.
وی با بیان اینکه در دو سال گذشته برخی قطعات ترمز قطارها از کشور آلمان وارد شد، ادامه داد: امروز به سمت سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در حوزه ریلی حرکت کرده‌ایم و باید از نظر ایمنی همه استانداردها رعایت شود.
رجبی افزود: پس از نوسان‌های ارزی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته‌ایم تا حمل‌ونقل ریلی جزو کالاهای اساسی قلمداد شود و شرکت‌های ریلی مسافری بیش از این دچار مشکل نشوند.
وی اظهار کرد: ارزبری واگن‌های قدیمی ۱۵ تا ۲۵ درصد، خودکشش‌ها ۴۵ درصد و واگن‌های های‌تک بیش از ۴۵ درصد است؛ البته در واگن‌های نو از نظر قطعات مصرفی و تعمیرات، وابستگی ارزی وجود دارد.

افزایش مشکلات صنعت ریلی با تحریم
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی گفت: درحال‌حاضر وابستگی ارزی ناوگان ریلی مسافری در بخش آلات ناقله، پایین‌شاسی، ترمز، چرخ‌ها، موتور و گیربکس (در خودکشش‌ها) است و تعمیرات گیربکس واگن مسافری با درنظر گرفتن هزینه رفت و برگشت به آلمان حدود ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزار یورو است.
رجبی همچنین با اشاره به شرایط سخت حمل‌ونقل ریلی در دوران تحریم گفت: بلبرینگ از آنجایی که یک قطعه دومنظوره به‌شمار می‌رود، مشمول تحریم و از آنجا که کاربرد نظامی هم دارد فروش آن به ایران ممنوع شده است.
وی ادامه داد: استفاده از برخی محصولات ایرانی از جمله گازوئیل با گوگرد بالا موجب می‌شود موتورهای قطار تحت تاثیر قرار گیرند و هزینه‌های تعمیر افزایش یابد چراکه بسیاری از تجهیزات ریلی ما خارجی هستند و باید گازوئیل با گوگرد پایین مصرف کنند که این گازوئیل در ایران تولید نمی‌شود یا بسیار کم است.
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه نوسان‌های ارزی بر فیلتر، واشر و حتی روغن تولید داخل هم اثر گذاشته، گفت: متاسفانه شرکت‌های تولیدی لباس هم در مناقصه لباس فرم رئیس قطار شرکت نکردند و اعلام کردند که نرخ نخ و پارچه دو برابر شده و برای آنها صرفه ندارد.

واگن مسافری؛ ۷ میلیارد تومان
مدیرعامل رجا با بیان اینکه خرید واگن مسافری ۷ میلیارد تومانی دیگر صرفه اقتصادی ندارد گفت: سال گذشته واگن مسافری با ۳ میلیارد تومان خریداری می‌شد امسال این نرخ به ۷ میلیارد تومان رسیده است؛ بنابراین ما قدرت خرید واگن‌های مسافری از شرکت‌های داخلی را نداریم.
رجبی ادامه داد: ما پیش از این ارز مبادله‌ای به نرخ ۳ هزار تومان می‌گرفتیم؛ حتی امروز دلار ۴۲۰۰ تومانی هم برای ما گران است و باید برای نگه داشتن این صنعت فکری شود.
وی ادامه داد: تا امروز از قطعات موجود در انبارها استفاده می‌کردیم، اما از این پس باید وزارت صنعت، معدن و تجارت به داد ما برسد و ارز مورد نیاز ما با دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین شود.

بلیت نباید گران شود
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی تاکید کرد: برای سر پا نگه داشتن ناوگان مسافری ریلی و افزایش استقبال عمومی از حمل‌ونقل ریلی ضرورت دارد ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان به ناوگان ریلی اختصاص یابد.
رجبی با بیان اینکه در ناوگان ریلی هر کیلومتر-صندلی ۶ سنت ارزبری دارد، اضافه کرد: مسافران قطار قشر متوسط جامعه، کارگران، دانشجویان و کارمندان هستند و افزایش نرخ بلیت برای این اقشار قابل‌قبول نیست، زیرا امکان تامین آن را ندارند؛ بنابراین باید حمایت‌های دولت از محل اختصاص ارز دولتی باشد.
مدیرعامل شرکت رجا گفت: نرخ تمام‌شده سیر هر واگن حومه‌ای با در نظر گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی در هر کیلومتر ۲۵۰ تومان و در ۲۰ کیلومتر، ۵ هزار تومان است که ما امروز ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان از هر مسافر دریافت می‌کنیم.

پایین بودن سرانه سفر ریلی در ایران
در بخش دیگری از این نشست، مجید بابایی، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی گفت: سرانه مسافرت با قطار در کشور ما بسیار پایین است. این رقم در کشوری مانند سوئیس ۲۵۰۰ کیلومتر به ازای هر نفر در سال، در آلمان ۱۲۰۰ کیلومتر به ازای هر نفر در سال و در ایران ۱۶۰ کیلومتر به ازای هر نفر در سال است.
بابایی با بیان اینکه در چند سال گذشته استقبال از حمل‌ونقل شخصی در کشور افزایش یافته، گفت: براساس برآورد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در سال ۸۴ ۳۵۰ میلیون نفر-سفر با ناوگان شخصی انجام شد که این رقم در سال ۹۴ به ۶۹۰ میلیون نفر-سفر رسیده است.
دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی بیان کرد: در سال ۸۴، ۴۱۵ میلیون نفر-سفر با استفاده از وسایل نقلیه عمومی جاده‌ای انجام شد که در سال ۹۴ این رقم به ۲۹۰ میلیون نفر-سفر کاهش یافت.
بابایی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد نرخ سوخت واقعی شود تا حمل‌ونقل ریلی توجیه پیدا کند، گفت: به‌دلیل غیرواقعی بودن نرخ سوخت، یک خانواده زمانی که تصمیم به سفر دارد، ترجیح می‌دهد با خودرو شخصی و حداکثر ۳ باک سوخت به سفر برود و در مقصد هم با اقامت در چادر، چند روز سفر خود را بگذراند و به شهر خود برگردد که نتایج این کار، برای کشور خطرناک است.
وی به آمار بالای کشته‌شدگان سوانح رانندگی و هزینه‌های بعدی آن اشاره کرد و گفت: مصرف بالای سوخت در ایران (۳ برابر متوسط جهانی) آلودگی هوا، آلودگی صوتی و…، دستاورد توسعه حمل‌ونقل شخصی است. دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه میل سفر با وسیله شخصی هزینه هنگفتی به کشور تحمیل کرده، گفت: معتقدیم نباید هزینه سفر با قطار برای مردم افزایش یابد.

سفر کالای اساسی است
وی با انتقاد از اینکه بخش ریلی دغدغه امروز دولتمردان و کشور نیست، گفت: نرخ بلیت‌های قطار از آذر ۹۴ تغییری نکرده و اوایل تابستان امسال هم ۱۰ درصد افزایش یافت؛ چطور ممکن است یک بنگاه اقتصادی بدون هیچ درآمد دیگری در این شرایط اقتصادی موفق باشد؟ بابایی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد مابه‌التفاوت قیمت‌های واقعی و قیمت‌های فعلی بلیت به شرکت‌های ریلی پرداخت شود، گفت: سفر باید کالای اساسی فرض شود، زیرا منافع قابل‌توجهی برای کشور دارد؛ بنابراین باید سفر در کشور حفظ شود. اگر در سبد تخصیص ارز دولت، شرکت‌های ریلی در بخش کالاهای اساسی و ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار نگیرند، حرکت قطارها متوقف می‌شود.

 


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.