صنایع و معدن مازندران

» آزمون هیدرواستاتیک در پیچ‌وخم دلال بازی

سلام خدمت مخاطبين سایت صنایع و معدن مازندران اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید


در گفت‌وگوی صمت با عضو انجمن آزمایشگاه همکار اتاق ایران مطرح شد

فاطمه امیراحمدی: طرح دوگانه‌سوز شدن خودرو در کشور از سال ۱۳۸۲ کلید خورد و آزمون این نوع خودروها نیز از همان زمان آغاز شد.

 بنا به گفته برخی فعالان این حوزه، آزمون این نوع خودروها از همان گام‌های نخست دارای مشکلات و خلأهایی بود که ادامه یافت تا اینکه در سال ۹۶ آزمون چشمی خودروها نیز به الزامات پیشین مراکز معاینه فنی اضافه شد.
پراکندگی مراکز آزمون هیدرواستاتیک بدون در نظر گرفتن جمعیت خودروهای دوگانه‌سوز در شهرها و استان‌های کشور، مشکلات را پیچیده‌تر کرد که در این زمینه اصلاحاتی در حال انجام است.
در ادامه صمت با شهرام حاجی‌قربانی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، عضو انجمن آزمایشگاه همکار اتاق ایران و آزمایشگاه همکار استاندارد در حوزه آزمون مخزن‌های سی‌ان‌جی خودرو گفت‌وگو کرد که در ادامه می‌خوانید.

آزمون هیدرواستاتیک مخزن‌های سی‌ان‌جی خودرو از چه زمانی الزامی شد؟
آزمایشگاه آزمون هیدرواستاتیک مخزن‌های سی‌ان‌جی خودرویی در یک‌سال گذشته از سوی سازمان ملی استاندارد و وزارت کشور برای بخشی از فرآیند معاینه فنی خودروهای گازسوز توسعه پیدا کرد. سال گذشته این آزمون ازسوی حدود ۱۵ تا ۱۶ آزمایشگاهی که در سطح کشور وجود داشت، انجام می‌شد و البته خلأهایی در این زمینه داشتند.
سال گذشته، ازسوی وزارت کشور برای اینکه امنیت سرنشینان این خودروها تامین شود (به این دلیل تولید این خودروها از سال ۸۲ در کارخانه‌های خودروسازی آغاز و در برخی کارگاه‌ها تبدیل خودرو به گازسوز انجام شده بود، خطراتی احساس شد) طرحی راه‌اندازی شد مبنی بر اینکه خودروهای دوگانه‌سوز علاوه‌بر معاینه فنی معمول، در حوزه تجهیزات گازسوز نیز آزمون جداگانه‌ای داشته باشند که این حساسیت بیشتر روی مخزن‌های آنها است.
با توجه به اینکه تعداد خودروهای گازسوز در سطح کشور زیاد است (بیش از ۳میلیون خودرو به شکل کارخانه‌ای گازسوز هستند و ۲ میلیون نیز کارگاهی تبدیل به گازسوز شده‌اند) ظرفیت برای آزمون این خودروها در شروع طرح (سال گذشته) پایین بود.
 در واقع ۱۵ تا ۱۶ آزمایشگاهی که در کل کشور فعالیت داشتند، نمی‌توانستند پاسخگوی این تعداد خودرو باشند؛ بنابراین با آغاز طرح آزمایشگاه‌ها با صف‌های طولانی روبه‌رو شدند.
از این‌رو زمان طولانی نیاز بود تا این نوع خودروها در مراکز معاینه فنی آزمایش قرار گیرند. بنابراین تصمیم بر این شد تا این مراکز توسعه پیدا کند و بر تعداد آنها افزوده شود.
در این‌باره عنوان می‌شود به‌درستی برنامه‌ریزی نشده و با توجه به پراکندگی این نوع خودروها، مراکز جدیدی راه‌اندازی نشده‌ است؟
بله. برای افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها باید از طریق اداره استاندارد کار پیگیری و ارزیابی آزمایشگاه‌ها نیز از طریق این اداره انجام می‌شد. درنتیجه پس از اینکه آزمایشگاه جدید تایید صلاحیت می‌شدند، می‌توانستند به این چرخه وارد شوند.
هماهنگی‌ها و پیش‌بینی‌هایی بین استانداری‌ها و اداره‌‌های استاندارد استان‌ها انجام شد تا اینکه در نهایت به عدد مشخصی رسیدند و اعلام شد حدود ۲۰۰ آزمایشگاه نیاز است تا در سطح کشور راه‌اندازی شوند.
به یکباره تعداد متقاضیان زیاد شد و اداره استاندارد ارزیابی‌های لازم را انجام داد و سعی داشت تا این حجم را مدیریت کند. اما متاسفانه به دلیل فشارهایی که از سوی برخی به‌وجود آمد و اینکه بعضی به شورای رقابت مراجعه کرده بودند، شورای رقابت اداره استاندارد را مجاب و مکلف کرد تنها وظیفه دارد ارزیابی کند و نباید محدودیتی در این زمینه به‌وجود آورد.
درواقع مانند اصناف با موضوع برخورد شد اینکه دو فروشگاه می‌توانند یک فعالیت را داشته باشند و هر دو پروانه کسب دریافت کنند.

آیا تجهیزات مورد نیاز این آزمایشگاه، به‌راحتی قابل دستیابی است که این تعداد، متقاضی تاسیس آزمایشگاه هیدرواستاتیک شدند؟
برخی شرکت‌هادر داخل کشور فعالیت دارند که افراد را ترغیب به راه‌اندازی این آزمایشگاه کرده و عنوان کردند تجهیزات را در اختیار آنها قرار می‌دهند. در حالی که افراد دارای تجربه که اطلاعات مناسبی درباره مخزن‌های سی‌ان‌جی دارند باید ورود می‌کردند، با این عملکرد متاسفانه افراد غیر وارد شدند.
کسانی که حرفه‌ای این حوزه هستند به‌دنبال تجهیزات و ماشین‌آلات با کیفیت بودند و طبیعی است در این راستا سرمایه‌گذاری کلانی نیاز بود و حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شد.
سایر افراد که نسبت به حوزه آشنایی زیادی نداشتند به‌دنبال دستگاه‌های ارزان‌قیمت بین ۱۰۰ تا ۲۰۰میلیون تومانی رفتند و در نهایت حدود ۴۰۰ آزمایشگاه مجوز گرفتند.

در حالی که نیاز این حوزه فقط ۲۰۰ آزمایشگاه بود. درست است؟
بله. اما مهم‌تر از این آمار این است که چینش و جانمایی این مراکز منطقی و به‌درستی انجام نشد. به‌عنوان نمونه، در شهرستانی ۲ تا ۳ آزمایشگاه آزمون هیدرواستاتیک راه‌اندازی شد در حالی که تعداد خودروهای گازسوز خیلی کمتری دارد.
درواقع جانمایی این آزمایشگاه‌ها از دیگر چالش‌های این مراکز به شمار می‌رود.
بله. در برخی شهرستان‌ها هیچ آزمایشگاهی وجود ندارد و مالکان خودروهای گازسوز باید کیلومترها راه را طی کنند تا در شهر دیگر آزمون مورد نظر را انجام دهند و در برخی شهرها آزمایشگاه‌ها بدون مراجعه‌کننده مانده زیرا خودرو گازسوز زیادی در آنجا تردد ندارد.
به این مجموعه اضافه کنید یک سلسله افرادی دلالی که فرآیند را پیچیده‌تر کرده‌اند.
در این‌باره بیشتر توضیح دهید.
وقتی قرار است یک آزمایشگاه راه‌اندازی شود، طبیعی است در کلانشهری مانند تهران با نرخ اجاره سالن و مکانی برای این کار صرفه اقتصادی ندارد. به‌عنوان نمونه، داخل شهر باید ماهی ۳۰میلیون تومان اجاره یک سالن داده شود اما در شهرک‌های صنعتی شهرستان‌های اطراف همان متراژ با ۳ تا ۴ میلیون تومان اجاره می‌شود.
افراد با آگاهی نسبت به این امر فعالیت خود را در این شهرک‌های صنعتی آغاز و پیش‌بینی ‌کردند با تبلیغات می‌توانند مشتریان را برای آزمون هیدرواستاتیک به این مراکز جذب کنند.
در این‌باره مرسوم است وقتی مراکز معاینه فنی شهر تهران شلوغ می‌شود، افراد برای اینکه زمان را از دست ندهند و کمتر معطل شوند در شهرهای اطراف مانند رباط‌کریم، شهریار یا کرج آزمون‌های مربوط به خودرو خود را انجام می‌دهند و برگه معاینه فنی را دریافت می‌کنند.
در این زمینه اتفاقی که افتاد این بود که عده‌ای با استفاده از این خلأ در کلانشهری مانند تهران، با اجاره مغازه‌ای کوچک با عنوان آزمون مخزن‌های سی‌ان‌جی، مخزن‌ها را از پشت خودروها باز کردند و مناقصه‌‌‌ای به آزمایشگاه‌های دیگر می‌فرستادند.
 هزینه آزمون مخزن ۶۲ هزار تومان است و با ارزش‌افزوده آن ۶۷هزار و۵۸۰ تومان می‌شود اما این افراد با سوءاستفاده از بیکاری آزمایشگاه‌ها عنوان کردند اگر آزمایش‌ها را با ۲۰ تا ۴۰هزار تومان انجام دهند به آنها مراجعه می‌کنند.
در واقع مشتریان را در جاهایی که می‌توانستند جذب می‌کردند و با استفاده از ناآگاهی مشتری نسبت به قیمت‌ها از او ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار تومان هزینه آزمون دریافت می‌کردند اما در نهایت آزمایشگاه را وادار می‌کردند آن را با ۲۰ تا ۴۰هزار تومان انجام دهد. بسیاری از این آزمایشگاه‌ها ناگزیر تن به این کار دادند.
یکی از معضلاتی که برای راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها در سطح شهر تهران وجود دارد، زمان‌بر بود این امر است زیرا بین ۸ تا ۹ ماه زمان لازم است تا آزمایشگاهی به تایید اداره استاندارد برسد.
در این فاصله متقاضی باید اجاره‌بها بپردازد ضمن آنکه بیمه نیروهای انسانی خود را رد کند زیرا یکی از مدارک برای تایید، کارکنان آزمایشگاه است که باید به لحاظ نیروی انسانی مهندس مکانیک، مدیر فنی و… استخدام شده باشد.
 به این امر خواب سرمایه را اضافه کنیم. متقاضیان ترجیح می‌دهند آزمایشگاه را در شهرک‌های صنعتی شهرستان‌های اطراف با هزینه کمتر راه‌اندازی کنند.
گفتنی است مراکز آزمایشگاهی که زیر نظر وزارت کشور و اداره استاندارد فعالیت دارند، کمتر تخلف می‌شود تا مراکزی که از سوی افراد متفرقه راه‌اندازی شده است و وابستگی به جایی ندارد.
آنها با اجاره مغازه‌ای به‌عنوان خدمات سی‌ان‌جی در خیابان‌های اصلی، با روش نامناسب کپسول‌ها را از خودرو باز کرده و با وانت و خاور برای آزمایشگاه‌های به توافق رسیده می‌فرستند.
گاهی حتی این مخزن‌ها برای انجام آزمون از استانی به استان دیگر فرستاده می‌شود.

این روند هنوز هم ادامه دارد؟
با راه‌اندازی سامانه سیمفا مشکلات تا حدودی برطرف شده است. تمام تلاش‌ها در این راستا است که آزمون‌های هیدرواستاتیک و صدور برگه‌های معاینه فنی با کمترین تقلب انجام شود. در این شیوه دسترسی انسانی در حال محدود شدن است. دیگر اپراتور نمی‌تواند تایید و برگه را صادر کند، بلکه انجام فعالیت به‌طور مکانیزه در حال پیگیری
 است. با اتصال داده‌های ثبت‌شده در سامانه سیمفا به سامانه پلیس و دوربین‌های شهری، به‌راحتی خودروهایی که آزمون‌های مورد نظر را انجام داده‌اند، از بقیه خودروها قابل شناسایی هستند.
پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده درصد بسیاری از معاینه فنی‌های جعلی حذف شود، چون باید تمام خودروها در این سامانه جدید مجوز تردد به لحاظ معاینه فنی دریافت کنند.
در بحث هیدرواستاتیک اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل کشوری، شهریور امسال طرحی را با همکاری اداره استاندارد ارائه داد مبنی بر اینکه ارجاع به مراکز آزمایشگاه‌های هیدرواستاتیک از طریق مراکز معاینه فنی و نظام‌مند باشد.
 به این ترتیب هیچ خودرویی نمی‌توانست به این آزمایشگاه برود، مگر در مرکز معاینه فنی، نخست بازدید چشمی از کل سیستم گازسوز آن شامل مخزن، رگلاتور و… انجام شده باشد.
شناسنامه قطعات آزمون‌شده ثبت و به آزمایشگاه ارجاع می‌شوند.
گفتنی است زمان مراجعه به آزمایشگاه‌ها پس از ۶سال استفاده از مخزن سی‌ان‌جی بوده و تاریخ انقضا آنها بستگی به شرکت سازنده از ۱۵ تا ۲۰ سال است.
برای حذف دلال‌ها از طریق سامانه مرکز معاینه فنی، خودرو به نزدیک‌ترین آزمایشگاه هیدرواستاتیک معرفی و فقط هم در همان مرکز پذیرش می‌شود. به این ترتیب مردم هم هزینه بیشتری نمی‌دهند.
این طرح از ۱۹ تا ۲۷ شهریور امسال اجرا شد. به‌دلیل خلأهایی مانند نبود آزمایشگاه‌ها در نزدیکی مراکز معاینه به‌ویژه در کلانشهری مانند تهران نارضایتی‌های کمی پیش آمد.
 این موضوع از سوی دلال‌ها برجسته شد و انجام طرح را متوقف کرد اما با پیگیری‌های بسیار این طرح دوباره در دی ماه به اجرا درآمد. دلال‌ها که منافع‌شان به خطر افتاده در حال بهانه‌گیری از طرح هستند تا آن را دوباره متوقف کنند، در این شرایط نظام‌مند شدن پیگیری آزمون‌های هیدرواستاتیک منجر به کاهش تخلف‌ها در این زمینه می‌شود.


شما مخاطبين عزيز سايت صنایع و معدن مازندران از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت صنایع و معدن مازندران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.